Start » Designblogg med tips och inspiration för en hemsida besökare gillar » Designa användarupplevelser -en balansgång

Designa användarupplevelser -en balansgång

Designa användarupplevelser, visuellt och användbart

Att designa användarupplevelser handlar mycket om en balansgång. Och om att känna sin målgrupp. Användaruppleveser är ju något som uppstår när man använder något. Begreppet avser primärt digitala produkter och tjänster som exempelvis hemsidor, appar, system, e-handelssiter.

designa användaruppleveser

Grunder att tänka på vid webbdesign

Det är svårt att säga vad som “alltid” fungerar men det finns vissa hygienfaktorer att tänka på om man till exempel ska designa en hemsida. Det handlar främst om hur man gör sidan enkel att använda och förstå.

Att tänka på vid webbdesign:

  • Typsnitt och färger. Det är viktigt att texten på din hemsida är läsbar.
  • Följ helst konventioner kring webbdesign. Detta innebär bland annat var du placerar exempelvis logga eller menyer.
  • Besökare läser inte innehållet på din sida, de scannar sidan. Detta innebär att de läser rubriker, tittar på bilder, letar efter något som är klickbart. På en kort stund ska det vara möjligt att få en uppfattning om din sidas innehåll. Vad erbjuder du?

Utgå från din målgrupp

Lär känna dina besökare och utgå från deras behov. Om du till exempel säljer skönhetsprodukter behöver din sida avspegla detta. Din tänkta målgrupp kan till exempel vilja ha tips på billiga produkter. De kan vilja se vad andra har köpt. Eller så vill de ha tips och inspiration om hur influencers använder produkterna.

Ringa in din målgrupps behov. Det är det viktigaste kriteriet för att skapa positiva användarupplevelser. Det visuella uttrycket på din hemsida eller din shop behöver avspegla din målgrupp.

Gör research

Det finns ett flertal bra sätt att undersöka din målgrupps behov. Bland annat:

  • Intervjuer
  • Enkäter
  • Etnografiska studier
  • Literature review
  • Secondary research

Läs mer om hur du gör user research (behovsanalys). Här kan du läsa mer om hur jag tillämpat de olika metoderna i ett konkret fall.

Lite tips om olika metoder för att undersöka din målgrupp för att designa användarupplevelser:

Hur kan jag hjälpa dig?

Om du känner att du inte vill designa din hemsida själv eller att du helt enkelt vill ha stöd under processen så kan jag hjälpa dig. Kika på mina tjänster eller kontakta mig via epost: [email protected].

Rulla till toppen