Design thinking, del 4 av begreppsskolan

Design thinking -ett sätt att angripa komplexa problem

Design thinking är ett begrepp som du kanske har hört eller läst någonstans. Men du kanske inte är helt insatt i vad det innebär eller vilken nytta din verksamhet kan ha av att tillämpa det.

Vad är det som gör att en ny produkt eller tjänst används? Är det att den består av den senaste tekniken? Eller att den har en snygg förpackning?

I min tidigare post om innovation skrev jag om definitionen för innovation. Lite förenklat: “något förändrat eller helt nytt som används“. Alltså saknas en aspekt ovan, inte bara snygg och ny teknik, produkten eller tjänsten behöver även vara användbar och önskvärd. Dvs att den fyller ett eller flera behov.

Vad är design thinking?

Enligt Tim Brown handlar det om att: kombinera människors behov med vad som är tekniskt möjligt och ekonomisk lönsamt. I videon ger han även exempel på lösningar till låg kostnad, men som ger stor nytta.

Design thinking är en modell eller metod för att lösa komplexa problem på ett användarcentrerat sätt. Utgångspunkten är användarna, kunderna (målgruppen). Det handlar för målgruppen om deltagande och medskapande snarare än att vara passiv konsument.

Processen kan vid första anblick se linjär ut. Men det handlar om ett itterativt förhållningssätt. Syftet är inte att bara gå igenom alla steg och sedan vara färdig. Man skapar, testar, gör om testar och så vidare.

design thinking
Källa: Interactiondesign.org

Lär känna målgruppen – Empathise

Lär känna och förstå användarna/målgruppen och de utmaningar som behöver lösas. Det handlar mycket om empati för att sätta sig in i utmaningar i olika situationer för olika personer. För den här fasen kan du använda metoder som observation, intervju, etnografiska studier.

Definiera huvudproblemet – Define

Dokumentation och analys av den data som man tidigare samlat in. Utifrån detta definierar och prioriterar man vilken utmaning som ska lösas. Metoder som kan användas är t ex: personas, user stories, user journey maps.

Idégenerering för att hitta lösningar – Ideate

Generera idéer för hur utmaningen kan lösas. Det handlar här om att inget är rätt eller fel. Bra metoder är ni kan använda är brainstoming eller mindmapping. Senare smalnar ni ner antalet idéer.

Skapa prototyper – Prototype

För att ni ska kunna test om idéerna löser utmaningen behöver ni visualisera dem. Det gör ni genom att skapa enklar prototyper. Dessa kan göras på papper, digitalt, i lego eller som scenarior osv. Det handlar om att hitta bästa möjliga lösning för den utmaning ni har.

Testa idéerna – Test

Testa lösningen för att se om den fungerar och om den är en bra lösning. Eftersom design thinking är en itterativ process så behöver man ofta gå tillbaka för att göra om delar eller hela lösningen.

Nytta för din verksamhet

Några exempel på nytta som design thinking kan tillföra din verksamhet är:

  • användbara produkter och tjänster anpassade till målgruppen
  • hemsidor och applikationer som används
  • kunder som återkommer
  • ökad konvertering tack vare fokus på användarna (kunderna)
  • utveckling av verksamheten
  • mer träffsäkra lösningar på problem

Sammanfattning design thinking

En designmetodik med lösningsfokus. Det handlar mycket om att involvera användarna och att de blir medskapare istället för “bara” konsumenter. Det finns en fördel att tillämpa design thinking för komplexa problem som inte har en tydlig lösning. Fokus i processen är användarna/målgruppen. Det är inte ovanligt att man i testfasen får nya insikter om användarnas beteende och behöver justera och kanske hitta nya lösningar.

I nästa del av begreppsskolan kommer jag att gå in mer på begreppet prototyper och hur man kan använda dessa.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna en kommentar här

%d bloggers like this: