För mig handlar webbdesign inte bara om att leverera snygg design! Jag kallar det för upplevelsedesign, vilket innebär att jag designar en användarvänlig hemsida med en träffsäker helhetsupplevelse. Detta hjälper dig öka synligheten och attrahera fler kunder.
JAG ÄLSKAR UPPLEVELSEDESIGN & ATT TESTA ANVÄNDARUPPLEVELSEN
Jag heter Linda Åkerlund och min expertis är upplevelsedesign. Jag älskar att utvärdera och testa användarupplevelsen på hemsidor för att kunna hjälpa mina kunder att förbättra helhetsupplevelsen för sina besökare. Digital teknik har följt mig nästan hela mitt arbetsliv. Men det är i användningen som nyttan uppstår. Det som skiljer mig från de flesta webbdesigners är att jag ser användartester som en central del i att skapa en användarvänlig hemsida som ger en träffsäker användarupplevelse.
Jag hjälper småföretag att utgå från sina kunders behov, utmaningar och drömmar. Med den utgångspunkten kan du också öka dina synlighet online genom att förbättra helhetsupplevelsen av ditt företag.
Jag har under hela mitt yrkesliv arbetat med kombinationen människa och teknik i någon form. Som till exempel pedagogik och kärnkraftsteknik, dvs hur man lär ut tekniska detaljer på ett sätt som är lätt att förstå. Svaret är att man utgår från målgruppen. Jag har designat och producerat e-utbildningar sedan slutet av 90-talet.
Men det var när jag pluggade digital design 2015-2018 som jag kände att pusselbitarna föll på plats. Att utgå från användare och kunder för att skapa positiva upplevelser med stöd av digital teknik -det är min grej!
Här berättar jag om vad jag brinner för och om mitt företagande
Att bli företagare på heltid är en fantastisk resa och en av de roligaste sakerna jag gjort. Jag vill gärna inspirera dig att också ta steget och följa din dröm. Därför har jag varit med i poden Bodils branding där jag delar med mig av kunskap, erfarenhet och en del tips om hemsidor.
Strax innan jag slutade min anställning i juli 2021 var jag med i poden Bodils Branding. Lyssna på avsnittet med mig här >>
I november 2022 har vi en uppföljning med återblick på första året som företagare. Lyssna på det avstnittet här >>
Från Ronja Rövardotter till upplevelsedesign
Som liten var Ronja Rövardotter min stora förebild när jag var på upptäcktsfärd i skogen. Jag älskade friheten, möjligheterna att kunna akta mig för det som var farligt, men också lugnet. Ronja var också en väldigt empatisk person med stark övertygelse om vad som var rätt och fel. Jag tror att det var en av de saker jag tyckte mest om hos henne.
Det är min empatiska förmåga som ger mig vägledning när jag i mitt arbete gör behovsgenomgångar och kartlägger de verkliga behoven utifrån både känslor och konkreta utmaningar. Det är i grunden förståelse för målgruppens behov som skapar en positiv kundupplevelse.
Mitt fokus ligger därför på hur jag kan hjälpa småföretag att växa online genom att arbeta strukturerat med kundupplevelser. Inom upplevelsedesign använder jag metoder och verktyg som t ex enkäter, intervjuer, kundresa, empatikarta, prototyper och tester. Det bästa sättet att veta om du lyckats med det du förutsatt dig att göra är genom att testa -> användartest, upplevelsetest, kundnöjdhet.
Följ länken för att läsa mer om mina tjänster inom design ->
Hej! Här kan du hitta det du söker snabbare
MIN KOMPETENS
Nedan har jag beskrivit mina huvudsakliga kompetensområden och system/verktyg jag har erfarenhet av.
Utbildning Digital design på Högskolan i Kristianstad, examen 2018
Tillämping i flertal uppdrag, genom arbete med att testa användarupplevelsen, prototyper och kartläggning av användarbehov, situation. Skapande av User Journey maps som underlag för utveckling och förbättringar.
Här är mitt hjärta och huvudsakliga expertis – i att designa träffsäker användar- och kundupplevelse.
Utbildning Digital design på Högskolan i Kristianstad, examen 2018.
Jag har inom området webbdesign hjälpt ett antal kunder. Även här arbetar jag medvetet med fokus på upplevelsen för besökare. Detta utifrån att kartlägga behoven, skapa utkast i form av prototyp samt användartesta webbsidan innan lansering.
Erfarenhet av strategiskt arbete i praktiken.
Kartlägger nuläget, identifierar vision och mål samt bryter ner i aktiviteter.
Identifiera målgrupp och skapa en plan för hur och var dessa ska nås.
Innehållsstrategi utifrån målgrupp och företagets mål.
Praktisk erfarenhet av att skapa innehåll i form av text, animationer, bilder och video.
Design av media för sociala medier.
Flertalet ledarskapsutbildningar via min anställning.
Erfarenhet av att vara teamledare för systemutvecklare. Arbetat med en helt ny grupp och praktiskt tillämpat teambuilding och coachande ledarskap.
Jag har även ansvarat för planering och att leda gruppens arbete.
1998 gick jag en utbildning för att skapa e-utbildningar som vi kallade det då.
Jag har även arbetat praktiskt med design av e-utbildningar i ca 10 år.
Från behovsanalys till formulering av utbildningsmål, framtagning av innehåll och lansering.
Jag har bred erfarenhet av diverse verktyg för design, kommunikation, planering, sociala medier bland annat:
- Padlet
- Trello
- Invision, Sketch, Figma
- Adobe Xd, Indesign, Illustrator, Animator, Photoshop, Dreamweaver
- O365
- Mailchimp, Mailerlite
- WordPress, Joomla
- Later, Onlypult
- Dropbox
- Google program som t.ex Analytics, docs, forms
- Canva
- Thinkific, New Zenler
- Survey Monkey
- Loopia, one.com
Utbildning i projektledning samt deltagit i mentorprogram 2010-2011
Praktiskt arbete som projektledare i 10 plus år.
Projekt bland annat inom utbildning, IT, digitalisering, verksamhetsförändringar
Projektledare för flera utbildningsprojekt. Ansvarig för framtagning och utveckling av interna utbildningsprogram.
Projektledare, kravställare och ansvarig för utbildning kopplat till införande av nytt journalsystem för 9 regioner i Sverige, samt för motsvarande delprojekt inom Region Sörmland (2019-2021).
Utveckling av metodik för digitalt lärande med stöd av IKT (informations- och kommunikationsteknik) i utbildningen på KSU under 2013-2014