Sökoptimering – så får du fler besök på din hemsida

Sökoptimering är ett långsiktigt arbete. Men det är något av det viktigaste du kan göra för att din hemsida ska få besökare via sökningar på Google. Vad det egentligen innebär är att du utvecklar din hemsida och innehållet så att det ger dina besökare värde. Dessutom hittar de vad de söker efter, vilket även kan ge en bra upplevelse av ditt företag. En optimerad hemsida fungerar smidigt och ger de svar som besökare förväntar sig. Oavsett om de klickat sig in för att få information, köpa något eller ta reda på mer om ditt företag.

Om du ska prioritera en sak på hemsidan under 2024 så är det att göra det grundläggande SEO arbetet. Framtidssäkra ditt företag genom att lägga en bra grund för en hemsida som levererar förfrågningar och kontakter.

Att sökoptimera din hemsida är en väl värd investering. Den nytta du vill få ut av webbsidan uteblir om du inte får besökare. Därför är det viktigt att arbeta med sökoptimeringen och lägga lite extra tid och resurser på detta.

Gå min sökoptimerings kurs för att steg för steg få hjälp till att själv göra optimeringen på din hemsida.

Hur gör man sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är endast en liten del av att sökoptimera hela hemsidan för att öka synligheten i sökmotorerna. Lär dig exakt hur du gör och få en komplett checklista för din hemsida i kursen: “Få din hemsida att börja synas i Googles sökresultat”. Där får du också en genomgång hur du använder Yoast SEO som stöd för sökoptimering i WordPress.

SEO optimera för ökad synlighet

Som företagare gör vi ofta en stor del av marknadsföringen online. Hemsidan är då en av flera möjligheter att få nya kunder. Men för att faktiskt få kunder via din webbplats, behöver du ett rätt så stort antal besökare.

-> Värt att tänka på är ca 2-5 % av alla besökare som konverterar.

Konvertering innebär att de köper något, tar kontakt, skickar en förfrågan eller agerar på något du vill att de gör på din webbplats. Med andra ord behöver du nästan 100 besökare för 2-5 konverteringar.

För dig som vill synas med din hemsida i sökning på Google är det här viktigt att ha koll på. Den organiska trafiken tar väldigt lång tid att komma igång om du inte optimerar hemsidan. Organisk innebär alltså besök som du får direkt från Google och inte via t ex sociala medier. För att ranka högt (visas på en bra plats där de som söker ser din sida direkt) krävs ett kontinuerligt arbete. Ändå är detta rätt så roligt eftersom du kan följa resultatet i din besöksstatistik. Om du tillhör dem som vill ranka högre så kan du läsa mer här!

Vad innebär SEO sökoptimering?

SEO står för search engine optimization, eller sökmotoroptimering. Detta handlar alltså om att göra din hemsida så synlig som möjligt på t ex Google. Egentligen skulle man kunna kalla det för sökmotoroptimering Google för det är i nuläget den dominerande sökmotorn. När du har en hemsida så vill du visa Google vad den handlar om så att du kan få “rätt besökare”.

Sökmotoroptimering innefattar egentligen ett stort antal åtgärder som alla är långsiktiga. Besöken till din hemsida ökar inte i samma stund som du optimerat sidan. Men ett strategiskt arbete så kommer du efter 6-12 månader kunna se ett resultat i form av fler besökare via sökningar.

Det som oftast ökar först är antalet visningar av din sida i sökresultaten. Att den som söker ska välja att klicka på just din sida kan avgöras av vad det står i sökresultatet. Du behöver tänka på att texten på din hemsida ska fånga in dem som läser så att de vill klicka sig in.

2 viktiga aspekter för att din hemsida ska synas på Google

1) Sökintention

Många fokuserar mest på sökord eller så kallade nyckelord. Detta får egentligen mindre och mindre betydelse. Dels söker de flesta på mer än ett ord. Man skriver oftast in flera ord, en fråga eller hel mening när man söker efter något. Nyckelorden som är relevanta för ditt innehåll finns såklart oftast med i sökningarna, men det är viktigt att du gör en noggrann analys vad det är personer som kommer till din hemsida har sökt efter.

Utöver det är sökintentionen något som säger en del om varför man har sökt. Det kan vara t ex:

  • Är man ute efter information eller svar på eller svar på en fråga?
  • Vill man jämföra olika varumärken och erbjudanden för att köpa något?
  • Söker man efter ett specifikt erbjudande för att köpa?

Den som söker efter information för att själv kunna göra något vill inte hamna på en sida som säljer en lösning. Då lämnar man snabbt och söker vidare. Detta är viktigt för att du ska kunna skapa innehåll som är relevant för dina besökare. Är syftet istället att hitta en produkt eller tjänst för köp, ja då bör ju detta finnas när de kommer till din hemsida.

2) Användarupplevelsen

Användarupplevelse eller User Experience har en stor betydelse för både besökare och för din hemsidas placering på Google. Det handlar om bland annat:

  • Navigering – är det logiskt och enkelt att hitta på sidan?
  • Är din sida mobilanpassad?
  • Förstår man innehållet och är det relevant för dina besökare?

Du kanske själv har erfarenhet av hemsidor som inte skapar en bra användarupplevelse? Fundera på hur det påverkan ditt beslut att köpa av företaget bakom den hemsidan. Detta är en mycket viktig aspekt för att kunna göra besökare till kunder.

Vad är sökoptimering?

SEO optimering består av många olika delar som är bra att känna till. Är du nybörjare så rekommenderar jag att du antingen prioriterar några delar som du kan hantera själv eller anlitar en SEO byrå. Jag erbjuder hjälp med både analys av hemsidan för att förstå behoven samt hands on SEO hjälp med åtgärder. Nedan ser du några exempel på vad som påverkar sökoptimering på din hemsida.

On page SEO

Detta är det du själv kan göra på din hemsida för att sökoptimera, som t ex:

  • Optimera bildernas storlekar så att de laddar snabbt
  • Använda ett cache tillägg i ditt hemsideprogram
  • Minimera dina CSS och html script
  • Mobilanpassa hemsidan -responsiv design
  • Hitta bra sökord som du kan optimera dina texter med. Detta fungerar ungefär som taggar på Instagram. Använd ord som beskriver det din målgrupp söker och det du erbjuder. Ju fler relevanta ord i dina texter på hemsidan – desto bättre för SEO. Tänk på att inte använda samma ord för många gånger!
  • Hur snabbt hemsidan visas för besökare. Här ingår en del teknisk SEO där man bland annat redigerar i källkoden. Detta kräver ofta att du tar hjälp av expertis inom området. Att ändra i källkod och andra modifieringar kan förstöra din site om du inte har kunskapen om hur du gör.

Off page SEO

Detta är allt som hjälper till med besök till din hemsida utifrån, exempelvis:

  • Länkar från andra hemsidor
  • Sociala medier
  • Podar
  • Även annonser som driver trafik till din hemsida bidrar till sitens SEO. Ett verktyg för annonser är Google Ads. I det verktyget finns det även en sökordsanalys som hjälper dig en bit på väg. Du kan dock bara söka på upp till 10 sökord i taget. Men i resultatet får du tips på många relaterade ord som du kanske inte tänkt på tidigare.

Hur har andra i din bransch sökmotoroptimerat?

Det finns i detta fall ett stort värde i att kika på hur andra företags Google optimering ser ut. En konkurrentanalys ger dig en god insikt om mer relevanta sökord för din bransch. Anledningen är att du kan hitta bra söktermer hos andra företag som erbjuder liknande tjänster eller produkter som du. Många andra företag kan ha liknande erbjudanden som ditt. Sökmotoroptimering handlar främst om att Google ska visa din hemsida för den målgrupp du vänder dig till. Således finns det ett stort värde i att ta reda på hur andras hemsidor är optimerade.

Digital marknadsföring och SEO

I din digitala marknadsföring bör du också använda samma sökord som på hemsidan. T ex på Instagram blir detta dina hashtaggar. Ju tydligare och mer konsekvent du är med ditt budskap och orden du använder, desto större chans att Googles algoritm förstår vad du erbjuder. Då kan du få bra hjälp på vägen med de besökare du faktiskt vill ha till din hemsida.

SEO arbetet är inte något du gör en gång och endast för hemsidan. Det bör genomsyra alla dina kanaler och bli ett sätt för dig att vara tydlig med dina erbjudanden.

jag hjälper dig med sökoptimering

Framtiden för sökmotoroptimering

Det vi vet i nuläget är att Goolge experimenterar med en AI-baserad sökmotor – Google SGE. Denna finns ännu inte tillgänglig alls inom EU och endast för att testanvända på andra platser. Tanken är att en del svar på sökningar ska vara AI-genererade eller föreslagna av AI. Hur detta kommer att påverka optimeringen för SEO är väldigt osäkert i nuläget. Det jag tänker att är bäst i nuläget är att arbeta vidare och fortsätta förbättra din hemsida utifrån det jag delat i det här inlägget.

Några saker du kan tänka på är att använda attraktiva bilder (ökar möjligheten till klick när de visas i sökresultateten). Men också att du skriver sådant som du vet att din målgrupp söker i rubriker och högt upp på dina sidor. Det ger också en större möjlighet till klick från sökresultataten. Både i nuläget och högst sannolikt även i en framtida AI-baserad sökmotor.

Mycket att tänka på – kom igång med din sökoptimering idag

Jag hjälper idag flera av mina hemsidekunder med sökmotoroptimering. Det är ett bra sätt att hjälpa din hemsida att få fler besök. Kombinera gärna med annonsering till en början för att få fler visningar av din website. En rekommendation för att du ska få nytta av arbetet är att anlita mig under minst 6 månader. Jag hjälper dig då hela vägen och uppföljningar av resultaten, dvs visningar i sökresultaten på Google är självklart en del av leveransen. Kom igång med att optimera din hemsida redan idag.

Vill du göra jobbet själv men inte riktigt vet vad du ska göra eller hur? I min kurs “Få din hemsida att börja synas i Googles sökresultat får du den kunskap du behöver. Och steg för steg genomgång hur du konkret gör på din hemsida.

Personlig webbdesign och seo hjälp för dig som småföretagare

Kerlundesign är den personliga SEO byrån som förstår dig som småföretagare. Jag har både kunskap och erfarenhet om hur du kan optimera webbsidan för Google och andra sökmotorer. Det finns flera fördelar för ditt företag att komma igång snarast. Med mer trafik till hemsidan kan du börja få fler konverteringar via din webb. Det vill säga att dina besökare gör det du önskar att de gör på sidan. Exempelvis köper, kontaktar, prenumererar eller klickar till din shop.

Få hjälp m ed SEO analys och optimering av din hemsida samt uppföljning och justeringar – detta ger dig snabbast reusultat!

Börja med att boka in en helt kostnadsfri första genomgång av ditt nuläge på 30 minuter. Du förbinder dig inte till något, men får en möjlighet att utvärdera om du vill jobba med mig. Boka direkt via knappen nedan!

Rulla till toppen