Sökoptimering – så får du fler besök på din hemsida

Sökoptimering för fler besök på hemsidan

Sökoptimering är ett långsiktigt arbete, men också något av det viktigaste du kan göra för ditt företags synlighet online!

Här kan du läsa mina bästa tips på vad du bör tänka på. Om du är företagare så sker säkert en stor del av din marknadsföring digitalt. Hemsidan är då en av flera möjligheter att få nya kunder. Men då behöver du ett stort antal besökare på din site.

-> Värt att tänka på är ca 2-5 % av alla besökare som konverterar.

Konvertering innebär att de köper något, tar kontakt, skickar en förfrågan eller agerar på något du vill att de gör på din webbplats. Med andra ord behöver du nästan 100 besökare för 2-5 konverteringar.

För dig som vill synas med din hemsida i sökning på Google är det här viktigt att ha koll på. Den organiska trafiken tar väldigt lång tid att komma igång om du inte optimerar hemsidan. Organisk innebär alltså besök som du får direkt från Google och inte via t ex sociala medier. För att ranka högt (visas på en bra plats där de som söker ser din sida direkt) krävs ett kontinuerligt arbete. Ändå är detta rätt så roligt eftersom du kan följa resultatet i din besöksstatistik. Om du tillhör dem som vill ranka högre så kan du läsa mer här!

Vad innebär SEO sökoptimering?

SEO står för search engine optimization, eller sökmotoroptimering. Detta handlar alltså om att göra din hemsida så synlig som möjligt på t ex Google. Egentligen skulle man kunna kalla det för sökmotoroptimering Google för det är i nuläget den dominerande sökmotorn. När du har en hemsida så vill du visa Google vad den handlar om så att du kan få “rätt besökare”.

Sökmotoroptimering innefattar egentligen ett stort antal åtgärder som alla är långsiktiga. Besöken till din hemsida ökar inte i samma stund som du optimerat sidan. Men ett strategiskt arbete under 6-12 månader ger definitivt resultat. Det som oftast ökar först är antalet visningar av din sida i sökresultaten. Att den som söker ska välja att klicka på just din sida kan avgöras av vad det står i sökresultatet. Du behöver tänka på att texten på din hemsida ska fånga in dem som läser så att de vill klicka sig in.

SEO optimering består av många olika delar som är bra att känna till. Är du nybörjare så rekommenderar jag att du antingen prioriterar några delar som du kan hantera själv eller anlitar en SEO byrå. Jag erbjuder hjälp med både analys av hemsidan för att förstå behoven samt hands on SEO hjälp med åtgärder. Nedan ser du några exempel på vad som påverkar sökoptimering på din hemsida.

On page SEO

Detta är det du själv kan göra på din hemsida för att sökoptimera, som t ex:

  • Optimera bildernas storlekar så att de laddar snabbt
  • Använda ett cache tillägg i ditt hemsideprogram
  • Minimera dina CSS och html script
  • Mobilanpassa hemsidan -responsiv design
  • Hitta bra sökord som du kan optimera dina texter med. Detta fungerar ungefär som taggar på Instagram. Använd ord som beskriver det din målgrupp söker och det du erbjuder. Ju fler relevanta ord i dina texter på hemsidan – desto bättre för SEO. Tänk på att inte använda samma ord för många gånger!
  • Hur snabbt hemsidan visas för besökare

Off page SEO

Detta är allt som hjälper till med besök till din hemsida utifrån, exempelvis:

  • Länkar från andra hemsidor
  • Sociala medier
  • Podar
  • Även annonser som driver trafik till din hemsida bidrar till sitens SEO. Ett verktyg för annonser är Google Ads. I det verktyget finns det även en sökordsanalys som hjälper dig en bit på väg. Du kan dock bara söka på upp till 10 sökord i taget. Men i resultatet får du tips på många relaterade ord som du kanske inte tänkt på tidigare.

Hur har andra i din bransch sökmotoroptimerat?

Det finns i detta fall ett stort värde i att kika på hur andra företags Google optimering ser ut. En konkurrentanalys ger dig en god insikt om mer relevanta sökord för din bransch. Sökmotoroptimering handlar ju mycket om att Google ska visa din hemsida för den målgrupp du vänder dig till. Därför kan du hitta bra söktermer hos många andra företag som erbjuder liknande tjänster eller produkter som du.

Digital marknadsföring och SEO

I din digitala marknadsföring bör du också använda samma sökord som på hemsidan. T ex på Instagram blir detta dina hashtaggar. Ju tydligare och mer konsekvent du är med ditt budskap och orden du använder, desto större chans att Googles algoritm förstår vad du erbjuder. Då kan du få bra hjälp på vägen med de besökare du faktiskt vill ha till din hemsida.

SEO arbetet är inte något du gör en gång och endast för hemsidan. Det bör genomsyra alla dina kanaler och bli ett sätt för dig att vara tydlig med dina erbjudanden.

jag hjälper dig med sökoptimering

Mycket att tänka på – kom igång med din sökoptimering idag

Jag hjälper idag flera av mina hemsidekunder med sökmotoroptimering. Det är ett bra sätt att hjälpa din hemsida att få fler besök. Kombinera gärna med annonsering till en början för att få fler visningar av din website. En rekommendation för att du ska få nytta av arbetet är att anlita mig under minst 6 månader. Jag hjälper dig då hela vägen och uppföljningar av resultaten, dvs visningar i sökresultaten på Google är självklart en del av leveransen. Kom igång med att optimera din hemsida redan idag.

Börja med att boka in en helt kostnadsfri första genomgång av ditt nuläge på 30 minuter. Du förbinder dig inte till något, men får en möjlighet att utvärdera om du vill jobba med mig. Boka direkt via knappen nedan!

Scroll to Top