Design Thinking -fokus på lösningar

Design Thinking som tillämpning Design Thinking är en tillämpning som används inom design för att hålla fokus på lösningar. Om du märker att du ofta tenderar att fastna på problem och köra fast kan detta vara ett sätt för dig att komma vidare. Design utgår från kreativt tänkande och att man hittar och utvärderar ett flertal lösningar. Det jag ser som särskilt viktigt är att man inte låser sig för hårt för en lösning. Fokus ska ligga på att skapa […]

Design Thinking -fokus på lösningar Read More »

Design Thinking

Min design har förverkligats!

Min design har fått liv! Under mina studier inom digital design gjorde jag praktik på Visualiseringscenter i Norrköping. Under praktiken fick jag ett projekt som innebar att jag skulle designa en station för kommande utställning (läs mer om projektarbetet här). Utställningen handlar om att skapa intresse hos barn och ungdomar för de principer som ligger bakom programmering, visualisering. Mitt projekt innefattade att designa en analog station med temat algoritmer. Utmaningarna var bland annat följande: Det jag designade skulle vara roligt

Min design har förverkligats! Read More »

Premiärdags

Positiv användarupplevelse för högre konvertering

Positiv användarupplevelsen en viktig faktor för konvertering Positiv användarupplevelse eller UX (User Experience) har stor betydelse för din hemsida eller blogg. Och för konverteringen, dvs att få en besökare att göra det du vill att hen gör (exempelvis köpa något eller prenumerera på ditt nyhetsbrev). Hemsidan är en digital representation av ditt företag. Din hemsida besöks av människor, som du på olika sätt vill hjälpa med dina tjänster.  Empati och förståelse för människors behov har en stor betydelse när man

Positiv användarupplevelse för högre konvertering Read More »

användarupplevelse

Frigör tid med digitalisering

Frigör tid med digital teknik Frigör tid genom att digitalisera, kanske låter det som en klyscha. Men det är det idag möjligt att göra så mycket mer än att “bara” konvertera manuella processer till digitala. Många företag idag genomför främst denna typ av digitalisering. Det vill säga att de konverterar manuella arbetsuppgifter till digitala. Ett annat alternativ är att man byter system eller verktyg. Om systemet fungerar bra och underlättar vardagen så blir det en lyckad investering. En annan vanlig

Frigör tid med digitalisering Read More »

lavendel

Digitalisering är medlet -inte ändamålet

Digitalisering sker i alla verksamheter Digitalisering i skolan, i vården, inom industrin… Låter det bekant? Det fattas politiska beslut om att digitalisera i ett stort antal offentliga verksamheter. Samtidigt vill de privata verksamheterna såklart också vara i framkant och “hänga med”. Ett exempel från skolans digitalisering År 2014 hade i stort sett alla skolor i Sverige pågående eller införda -en dator per elev (Tallvid, M., 2015. 1:1 I KLASSRUMMET – analyser av en pedagogisk praktik i förändring, Göteborg: Göteborgs Universitet.).

Digitalisering är medlet -inte ändamålet Read More »

Människan central i digital transformation

Digital transformation -vår tids industriella revolution Digitalisering, digital transformation, vad utgör egentligen skillnaden mellan dessa begrepp som florerar på våra företag? Man kan säga att digital transformation är ett större begrepp som talar om hela verksamhetsförändringen och effekterna av digitalisering. Digitaliseringen är processen att genomföra den digitala transformationen. Det är med andra ord en omvälvning av företagens verksamheter där man både automatiserar manuella arbetsuppgifter men även skapar nya. Det kommer troligen att leda till mindre manuellt och monotont arbete. Samtidigt

Människan central i digital transformation Read More »

User Journey Map -grund för en träffsäker kundupplevelse

User Journey Map – kartlägg kundresan User Journey Map betyder användarresa men samma metod används även för att kartlägga kundresan. Jag använder ofta metoden i mitt arbete med digital design. För mig är det ett bra sätt att kunna se en persons upplevelser vid användning av produkter och tjänster. Med en User Journey Map kan ni hitta det som kan förbättras i produkter, tjänster eller interaktioner med era kunder. Det genom att ni snabbt ser var i ett flödet kunderna

User Journey Map -grund för en träffsäker kundupplevelse Read More »

Digitalisera med användaren i fokus

Bildkälla: Canva.com Varför behöver man ha användaren i fokus? I dagens digitala värld går allt fort, är det lättare än man tror att missa användarna, dvs de människor som berörs av digitalisering. Det är roligt med ny teknik och lätt att ha stort teknikfokus. I slutänden är det ändå så att det alltid finns en eller flera användare. Visst vore det rimligt att de lyfts i fokus? Med användarfokus får du i större utsträckning digitala miljöer och verktyg som accepteras

Digitalisera med användaren i fokus Read More »

Rulla till toppen