User Journey Map -grund för en träffsäker kundupplevelse

User Journey Map – kartlägg kundresan User Journey Map betyder användarresa men samma metod används även för att kartlägga kundresan. Jag använder ofta metoden i mitt arbete med digital design. För mig är det ett bra sätt att kunna se en persons upplevelser vid användning av produkter och tjänster. Med en User Journey Map kan ni hitta det som kan förbättras i produkter, tjänster eller interaktioner med era kunder. Det genom att ni snabbt ser var i ett flödet kunderna …

User Journey Map -grund för en träffsäker kundupplevelse Read More »

Digitalisera med användaren i fokus

Bildkälla: Canva.com Varför behöver man ha användaren i fokus? I dagens digitala värld går allt fort, är det lättare än man tror att missa användarna, dvs de människor som berörs av digitalisering. Det är roligt med ny teknik och lätt att ha stort teknikfokus. I slutänden är det ändå så att det alltid finns en eller flera användare. Visst vore det rimligt att de lyfts i fokus? Med användarfokus får du i större utsträckning digitala miljöer och verktyg som accepteras …

Digitalisera med användaren i fokus Read More »

Varför ska man involvera slutanvändarna vid digitalisering?

BIldkälla: Pixabay Det låter för många säkert självklart att slutanvändarna behöver involveras för att en digital produkt (andra produkter också) ska fungera optimalt i den situation där den avser att användas. Dock är det fortfarande inte självklart överallt. Kanske har du erfarenhet av en webbplats som du inte förstår, eller att du försöker göra något, t ex en beställning utan att lyckas? Vad gör du då? De allra flest lämnar webbplatsen, bakåtknappen i webbläsaren är en av de mest använda …

Varför ska man involvera slutanvändarna vid digitalisering? Read More »

Design av avtalsflöde – digitaliserad process som sparar tid

DESIGN AV AVTALSFLÖDE – DIGITALISERAD PROCESS SOM SPARAR TID Utmaning som behövde lösas Utmaningen i uppdraget “design av avtalsflöde” var att kunden hade en krånglig hantering av avtal. Det fanns en många olika mallar som alla var unika dokument. Eftersom flera personer var ansvariga för att skapa och skriva avtal uppstod det ofta fel då man råkade ändra i en mall och spara dessa ändringar. För att ta reda på mer och hur man skulle kunna skapa ett smidigare avtalsflöde …

Design av avtalsflöde – digitaliserad process som sparar tid Read More »

Prototyper som verktyg för design av digitala lösningar

PROTOTYPER SOM VERKTYG FÖR ATT SKAPA DIGITALA LÖSNINGAR Digitalisering som skapar nytta Prototyper som verktyg för att skapa hemsidor och andra online verktyg gör att du kan verifiera att allt fungerar bra. Detta innan helheten är färdig, det ger dig möjlighet att testa tidigt i processen. Då hittar du större fel och kan justera innan allt är klart och i drift. Digitalisering är ett begrepp som används i många sammanhang. Jag känner att begreppet ofta är svårt att tolka. Ofta …

Prototyper som verktyg för design av digitala lösningar Read More »

Kurs i entreprenörsskap

Här kan du hitta uppgifter och min logg för kursen. Uppgiften var att utveckla en affärsidé utifrån vad jag har, kan och vilka jag känner, sk Effectuation. Kurs i entreprenörsskap 2016 Första presentationen av min idé: https://youtu.be/ktJTtzKeP9E Slutlig presentation av affärsidéen: https://youtu.be/bg0-u4P_XIY

Inlämning 4 i kursen Grafisk Design

I uppgiften ingick det att ta fram grafiskt material samt en presentation för ett fiktivt företag. Mitt företag är Yoga for life, en yogastudio som erbjuder yogaklasser, yogahelger samt förmedlar produkter med koppling till yoga som  t ex yogamattor. Bilden nedan visar företagets logtyp som med både text och bild symboliserar yogan, färgerna är milda och harmoniserar med varandra. Yoga strävar efter harmoni och balans, detta vill jag att återspeglas i det grafiska materialet, både genom färgval och typografi. Ett …

Inlämning 4 i kursen Grafisk Design Read More »

Rulla till toppen