Börja sälja kurser online – så här gör du

Börja sälja kurser online - rubrikbild

Att sälja kurser online är otroligt populärt – antalet onlinekurser ökar hela tiden. Detta är en växande marknad som framförallt tog fart under pandemin. Även om marknaden nu börjar mogna så fortsätter den att växa med ca 10 % per år. Den utveckling man kan se är att kurserna blir mer utvecklade och professionella. Det fungerar inte riktigt längre med enkla snabbkurser, utan de ska vara genomtänkta, pedagogiska och skapa verkligt värde för kursdeltagarna.

Möjligheterna är många, för de flesta branscher. I större företag kan du snabbt utbilda många medarbetare digitalt. Det kan vara t ex återkommande kravutbildning eller för kompetensutveckling. Era anställda kan gå kurs när de själva har tillfälle och det ger en större flexibilitet.

Jag arbetar främst med kurser för mindre företag som vill sälja sin kunskap online. Här finns såklart samma fördelar med flexibiliteten för din målgrupp. Men det är också ett bra sätt att växa ekonomiskt utan att du behöver anställa. Det ger ökad frihet både för dig och dina kunder.

Men min erfarenhet efter att ha jobbat med att skapa digitala utbildningar i mer än 20 år är att det finns flera utmaningar. Detta är ett område som kräver flera kompetenser – att hantera det tekniska, innehållsskapande, pedagogik, marknadsföring och att faktiskt sälja kurserna.

I det här inlägget kommer jag att fokusera på vad du behöver tänka på för att kunna sälja kurserna du skapar.

Detta behöver du för att komma igång och sälja kurser online

Först och främst behöver du en kursplattform. Det finns många att välja på och de flesta har ungefär samma funktioner. Här kan du både skapa, marknadsföra och sälja din kurs. Det du kan titta på när du jämför plattformar är exempelvis priserna och vad som ingår för motsvarande pris. Plattformen jag använder heter New Zenler. Den använder jag främst för att jag känner att jag får ett bra värde för pengarna jag betalar. Läs mitt inlägg: New Zenler i praktiken, mina 5 bästa tips >> Det är också möjligt att utbilda t ex i en Facebookgrupp. Om du vill ha liveföreläsningar så fungerar detta utmärkt. Men du äger inte din plattform och kan inte påverka t ex om något inte skulle fungera.

Du behöver också ha koll på vilken utmaning kursen löser för din målgrupp. Detta är skulle jag säga den viktigaste aspekten för att din kurs ska bli framgångsrik. Att du förstår din målgrupps behov och vad de önskar för resultat av att gå en kurs. Detta är grunden för ditt kommande innehåll.

Bestäm vilken typ av kurs du ska göra. Vilket resultatet av kursen ska bli avgör om den lämpar sig att vara 100 % självstudie eller inte. I många fall behövs någon form av uppföljning. Det bästa är ofta en hybrid av t ex självstudier och digitala workshops/föreläsningar.

En struktur för ditt innehåll. Att du vet vilket innehåll du behöver skapa gör att du sparar massor med tid i innehållsproduktionen. Tänk igenom hela din kurs innan du börjar producera.

En marknadsföringsplan. Du bör starta din marknadsföring när du börjar skapa din kurs, ta därför fram en plan innan du sätter igång med kursen och marknadsför sedan parallellt med kursproduktionen. Det här upplever jag att många missar. De lägger veckor eller månader på att skapa sin kurs och börjar marknadsföra när kursen är klar. Då det tar tid att nå ut, är det många som ger upp då de inte säljer sin kurs. Det kan du motverka genom att sätta igång i ett tidigt skede.

Viktigaste förutsättningen för att du faktiskt ska sälja din kurs

Den absolut vanligaste utmaningen är att man inte säljer. Även om du följer punkterna ovan och kommer i gång med din marknadsföring tidigt så säljer du troligen inte så många kurser om det inte finns ett intresse för den.

Det du behöver göra innan du bestämmer dig för vad onlinekursen ska handla om är att ta reda på just intresset för att köpa din kurs. Många kunder jag möter tänker att det som de vill dela med sig av är något “alla behöver”. Men de har inte undersökt närmare om man faktiskt är beredd att betala för det. Du behöver identifiera de utmaningar som din målgrupp har, som är så jobbiga att de är beredda att ta hjälp. Då blir din kurs lösningen för dem.

Du behöver också kunna visa hur kursen ger resultatet du utlovar. Med fler och fler kurser på marknaden kan jag inte nog understryka vikten av detta.

Sammanfattning kom igång med att sälja onlinekurser

Som jag skrev i början så har marknaden för digitala utbildningar mognat de senaste åren. Och det ställer högre krav på engagerande och pedagogiskt innehåll. Men också på att kursen löser en utmaning som man verkligen vill betala för att få hjälp med.

Lägg tid och energi på rätt saker – många av mina kunder fastnar i innehållsproduktionen och blir aldrig klara. Gör därför en struktur först med tydliga mål för varje avsnitt i kursen. Då vet du exakt vilket innehåll du ska ha med.

Stort lycka till med din onlinekurs!


Linda Åkerlund – expert på webbkurser och digital utbildning med 20 års erfarenhet

Få steg för steg hjälp hela vägen från idé till lansering av din kurs i programmet “Skapa och lansera din webbkurs på åtta veckor” (länk till väntelista).

Mer tips och inspiration hittar du på min Youtubekanal Webbkursguiden >>


Rulla till toppen