New Zenler i praktiken: mina 5 bästa tips

New Zenler är en kursplattform för digitala kurser, workshops, webbinar. Dessutom kan du hantera din e-postmarknadsföring och samla in leads. I det här blogginlägget delar jag mina 5 viktigaste lärdomar. Samt de för- och nackdelar som jag upplever plus vad du ska tänka på om du planerar att använda Zenler.

Vill du skapa digitala utbildningar och funderar på vilken plattform du ska välja? Jag vet att det kan vara svårt, då det finns många att välja mellan, exempelvis:

  • New Zenler
  • Simplero
  • Kajabi
  • Teachable
  • Thinkific

När du ska välja kursplattform är det viktigaste att fundera på vad du behöver. Och de som jag nämnt här är rätt lika i funktioner, det som främst skiljer är priset. Jag skulle säga att om jag kikar på motsvarande funktioner hos alla plattformarna så har jag bedömt att New Zenler är mest prisvärt. Ett tips är här att börja med att använda testversionen (tiillgång under 3 månader) för att bygga din kurs. Fördelen är att du då kan se att din kurs säljer. Sedan kan du uppgradera och få tillgång till funktioner som liveutbildning, webbinar och så vidare. Jag skulle ändå säga att sammantaget är New Zenler den bästa kursplattformen 2025.

Vad har jag då lärt mig som är viktigt att tänka på?

Att bygga en onlinekurs innebär att använda olika verktyg och plattformar. Jag vet att det kan vara lätt att känna sig överväldigad av de tekniska aspekterna. Kanske också att oroa sig för sin förmåga att hantera dessa verktyg. Speciellt första gången du använder en ny plattform. Men det är ju också så att tekniken är det som gör det möjligt att nå ut online med din kunskap!

Tänk på plattformen som en verktygslåda. Precis som när du ska bygga om något hemma kan det vara överväldigande att se alla verktyg och inte veta exakt hur du ska använda dem. Men kom ihåg att du inte behöver kunna använda exakt alla verktyg för att kunna skapa något fantastiskt. Du kan börja med att lära dig grunderna och sedan bygga på din kunskap allt eftersom. Ta det steg för steg och var inte rädd för att testa och experimentera.

Jag har skapat digitala utbildningar sedan 1998. Då hette det elearning och kan bäst beskrivas som ”bok på burk”. Under åren har jag testat ett antal olika plattformar, alla med sina fördelar och begränsningar. Men samtliga fullt dugliga för att skapa en webbkurs. Det jag upplever är viktigt är att det ska vara hyfsat smidigt och lättjobbat. Att skapa kurser på det här sättet innehåller alltid rätt många moment, vilket gör att du som är nybörjare kan uppleva detta som lite krångligt. Men när du skapat din första kurs kommer du att ha koll på hur du ska göra.

Min 5 viktigaste lärdomar av att använda New Zenler

För att underlätta din väg från idé till färdig webbkurs kommer här några av de saker som jag lärt mig under åren.

1) Planera din kursstruktur

Planera för din kursstruktur INNAN du börjar skapa kursen i plattformen. Det underlättar massor för dig om du vet vad kursen ska innehålla på en övergripande nivå. Då menar jag vilka kapitel som ska finnas och vilken typ av innehåll du tänker dig (som video, text, presentationer, ljudfiler). När du sedan lägger upp din kurs kan du snabbt få den klar. Men underskatta inte det förberedande arbetet.

Skärmklipp kursstruktur i New Zenler

2) Se över vad du behöver göra och i vilken ordning

Det är ganska många moment för att få till din första kurs, därför är det bra att se över hela plattformen och vad du behöver göra. I början upptäckte jag flera gånger sådant jag missat på vägen. Det kan vara saker som att först koppla till betallösningen (Stripe) innan du börjar göra din kurs. För innan det kan du inte sätta pris på kursen. Det är också viktigt att designa den sida där du ska ha dina kurser innan du börjar skapa kurser.

Skärmklipp huvudmeny Zenler

3) Struktur när du skapar din webbkurs

För varje kurs finns det fyra sidor att designa och fylla med innehåll. Den första är viktigast, det är sidan där du informerar om kursen och där man köper den. De övriga är sidan för betalning, tacksida och slutligen sidan där kursen finns för din kursdeltagare. Om du vill ha samma grunddesign på alla kurser kan du skapa en kopia av din kurs när du skapar nästa. När du ska skapa en kurs är det här en bra ordning:

  • Designa de fyra sidorna för kursen
  • Sätt ditt pris på kursen
  • Anpassa de automatiska mail som går ut vid köp och som påminnelse till kursdeltagarna efter valfri tid. Detta kan hjälpa dina deltagare att hålla engagemanget upp och slutföra.
  • Skapa dina kapitel och lägg upp innehåll
  • Om du inte vill att hela kursen är tillgänglig från start kan du välja efter hur lång tid respektive kapitel ska göras tillgängligt för kursdeltagare efter deras köp av kursen.
  • Förhandsgranska kursen
  • Publicera
Skärmklipp kurssidan

4) Att tänka på när du namnger dina kurser i New Zenler

Det blir snabbt en oöverskådlig mängd kurser om du gör testkurser eller skapar flera kurser. Tänk på att döpa dem på ett sätt som gör att du kan söka efter dem. Har du fem kurser är det inte ett problem, men när du har 20 eller 30 kurser kan det vara svårt att hitta bland dem.

5) Utgå från behoven som du och dina kursdeltagare har

När du ska skapa din kurs är det viktigaste att utgå ifrån vad det är dina kursdeltagare ska lära sig. Ställ dig frågan vad de behöver. Det finns stora möjligheter att lägga till olika former av uppföljning genom plattformen. Exempelvis kan du skapa live sändningar, men du genomför dem sedan i Zoom (som ingår i priset, du behöver inte ha ett betalkonto i Zoom också. Med de automatiska mailen som du sätter upp kan du också följa upp. Det går att sätta upp flera mail som går ut. Jag brukar oftast göra så att de går ut någon vecka efter att deltagarna startat kursen och sedan vid flera tillfällen. För att uppmuntra och engagera. Du kan lägga in reflektionsfrågor och erbjuda stöd i dessa mail.

När det kommer till kursmaterial har du stora möjligheter att skapa variation. Från texter, bilder, presentationer, nerladdningsbara mallar, filmer och tester.

Vill du testa New Zenler gratis? Då kan du registrera ditt konto här >> (detta är en affiliate länk, då jag är samarbetspartner med plattformen).

Några nackdelar med New Zenler som kan vara bra att känna till

Du behöver översätta all text manuellt från engelska till svenska. Detta gör du endast en gång, men det tar lite tid. Just nu finns det i planen för utveckling att svenska ska läggas till som standardspråk. Så inom en snar framtid är det här löst.

Mallarna för t ex e-postutskick är relativt begränsade. Du kan justera dem genom att lägga till och ta bort bilder, knappar och så vidare. Men just detta verktyg känner jag att kunde vara lite mer flexibelt.

En stor fördel är däremot att supporten är fantastiskt bra och man får snabb hjälp med allt från tekniska frågor till sådant som handlar om funktioner.

Sammanfattning

För att sammanfatta så har alla plattformar för och nackdelar. Jag tänker att det viktigaste inte är plattformsvalet utan att du utgår från vad du vill betala och vad som känns bäst för dig. De flesta plattformar kan testas gratis så du kan om du vill skapa konto och börja testa.

Struktur och planering är a och o för att få ett så smidigt arbete med din webbkurs som möjligt. Kom igång med New Zenler direkt med min minikurs. Där guidar jag dig genom exakt de steg du behöver göra för att skapa din kurssida. Men även att lägga upp och publicera din kurs.

Rulla till toppen