Andra delen av begreppsskolan: digitalisering
Välkomna till andra delen av begreppsskolan: digitalisering!
Ordet används i många sammanhang idag. Samtidigt är det många som undrar vad digitalisering innebär.
I det här inlägget kommer jag att försöka förklara begreppet och ge en uppfattning om vilken nytta det kan bidra med för din verksamhet.
Digitalisering -betydelse
Digitalisering är en process där man ersätter något manuellt eller analogt med en digital motsvarighet.
Exempel:
- E-post istället för brev
- Videomöten istället för fysiska möten
- Budget i Excel istället för på papper
- Bokning av resa i en app eller på en hemsida istället för på en resebyrå
- Digitala arkiv
- Boka läkartid online
Digitalisering är medlet
Det som jag ofta upplever att blir tokigt är att man pratar om digitalisering som något stort, främmande eller som det slutliga målet. Idag finns det enorma möjligheter att utveckla sin verksamhet med hjälp av digitala hjälpmedel. Utvecklingen går snabbt och många anser att man måste haka på för att hänga med. Videon förklarar lite mer om vilken stor förändring digitaliseringen kan bidra till.
Digitalisering är ett medel för att till exempel snabbare nå personer. Eller för att slippa göra vissa uppgifter manuellt och kunna fokusera på annat. Det som är viktigt för din verksamhet är att ni verkligen tar reda på hur digitalisering kan skapa nytta. Många företag idag bestämmer sig för att digitaliseringen i sig är det långsiktiga målet. Men man vet ofta inte vad, hur eller kanske inte ens varför.
Läs gärna mer här om ett exempel från skolans värld där digitaliseringen kanske inte gick som man tänkt.
Min erfarenhet visar att det ofta kan bli fel om digitala hjälpmedel eller resurser inte stödjer faktiska arbetsuppgifter eller behov. Det man då gjort skapar inte önskad nytta och kostnaderna kan bli stora i slutänden.
Sammanfattning begreppsskolan: digitalisering
Digitalisering är en process där man ersätter eller kompletterar exempelvis någon manuell arbetsuppgift med en digital motsvarighet.
För att lyckas med digitalisering behöver man kartlägga nuvarande verksamhets processer, arbetsuppgifter, kundkontakter med mera. Detta för att kunna identifiera den största nyttan med en digitalisering.