BIldkälla: Pixabay
Det låter för många säkert självklart att slutanvändarna behöver involveras för att en digital produkt (andra produkter också) ska fungera optimalt i den situation där den avser att användas.
Dock är det fortfarande inte självklart överallt.
Kanske har du erfarenhet av en webbplats som du inte förstår, eller att du försöker göra något, t ex en beställning utan att lyckas? Vad gör du då? De allra flest lämnar webbplatsen, bakåtknappen i webbläsaren är en av de mest använda funktionaliteterna i just en webbläsare. Detta känns ofta irriterande och frustrerande.
På en arbetsplats är det nästan ännu värre när de digitala verktygen inte fungerar som vi tror eller om de är svåra att använda. Där måste vi oftast använda applikationerna och system ändå, för att kunna utföra våra arbetsuppgifter. Idag är det dessutom många företag som tala om att digitalisera sin verksamhet.
Det finns några saker som är viktiga att tänka på vid digitalisering:
- Fundera på nyttan, nyttan och nyttan!
- Vad ska digitaliseringen bidra med till verksamheten?
- Undersök de situationer och arbetsflöden som ska digitaliseras, hur gör användarna idag?
- Vad kan förenklas?
- Vad kan tas bort?
Genomför sedan digitaliseringen i små steg, förbättra delar av arbetsprocesser. Se till att involvera slutanvändarna och få dem att känna sig delaktiga. Brist på acceptans vid leverans av digitala produkter är den vanligaste orsaken till att leveransen ses som misslyckad. Om användarna inte ser nyttan eller inte förstår hur de ska använda ett system är risken stor att de inte alls använder systemet och använder något annat som de känner till. Risken är också att många lägger ner massor med tid på att försöka förstå HUR man ska göra.
Involvera slutanvändarna i digitaliseringen för att:
- Minska utbildningstid och kostnad
- Öka sannolikheten att produkten används
- Få ut den nytta som förväntas av investeringen i systemen
- Skapa bättre arbetsmiljö, undvika frustration och irritation pga strul med system
Om man arbetar för bra användbarhet, dvs att det blir enkelt för slutanvändarna att göra rätt, om man fokuserar på faktiska situationer och designar för dessa och att digitaliseringen skapar nytta, då finns det bra förutsättningar för nöjda slutanvändare, positiv användarupplevelse. Vilket även gynnar hela verksamheten.