För att börja sälja kurser online behöver du göra ett antal saker. Börja med att titta på min video: så skapar du grunden för en säljande onlinekurs . I videon får du en övergripande genomgång om vad du ska tänka på kopplat till målgrupp, innehåll och kursplattform.
Att sälja kurser online är otroligt populärt – antalet onlinekurser ökar hela tiden. Detta är en växande marknad som framförallt tog fart under pandemin. Även om marknaden nu börjar mogna så fortsätter den att växa med ca 10 % per år. Den utveckling man kan se är att kurserna blir mer utvecklade och professionella. Det fungerar inte riktigt längre med enkla snabbkurser, utan de ska vara genomtänkta, pedagogiska och skapa verkligt värde för kursdeltagarna.
Men min erfarenhet efter att ha jobbat med att skapa digitala utbildningar sedan 1998, är att det finns flera utmaningar. Detta är ett område som kräver flera kompetenser – att hantera både det tekniska, innehållsskapande, pedagogik, marknadsföring och att faktiskt sälja kurserna.
I det här inlägget kommer jag att fokusera främst på vad du behöver tänka på för att kunna sälja kurserna du skapar.
Så här gör du för att komma igång och sälja onlinekurser
För det första så handlar det om att starta med marknadsföringen av din kurs redan innan den är färdig. Det tar tid att etablera förtroende och skapa intresse för din onlinekurs. Därför är det klokt att börja berätta om den så snabbt som möjligt.
Sedan finns det också ett antal faktorer kopplat till din kurs, som är viktiga för att du faktiskt ska kunna sälja när kursen är klar. Detta är bland annat:
- Finns det intresse för den lösning som din kurs erbjuder? Det vill säga är detta något som efterfrågas?
- Undersök konkurrensen och nischa din kurs så att den erbjuder något unikt. Exempelvis en metod som är din egen, någon erfarenhet som du har som ingen annan har.
De här sakerna tar du reda på genom att göra en marknadsundersökning, helst redan innan du börjar skapa din kurs. Då har du också bra underlag för din kommande marknadsföring. Eftersom du har fått mer kunskap om din målgrupps behov och utmaningar.
Starta med din marknadsföring tidigt. Helst redan när du startar ditt kursskapande. Tänk på att marknadsföring handlar om att bygga förtroende och skapa vetskap om att din kurs är på gång. Du behöver bygga relationer och skapa auktoritet inom din nisch. Det handlar inte om att ”sälja din kurs” i första läget. Använd de kontakter och kunder som du redan har. Prata om din kurs och väck intresse. Skapa gärna en intresselista för dem som uttalar att de skulle vilja gå din kurs sedan.
Gör du de här sakerna så kommer du att korta vägen till din första försäljning. Det vanligaste misstaget är att börja marknadsföra vid lansering. Eftersom det tar tid att nå ut är det tyvärr många som tröttnar och ger upp när kursen sen inte säljer.
Detta behöver du för att komma igång och sälja kurser online
Det finns ett antal saker som du behöver ha på plats och tänka på för att komma igång:
- Först och främst behöver du en kursplattform. Det finns många att välja på och de flesta har ungefär samma funktioner. Här kan du både skapa, marknadsföra och sälja din kurs. Det du kan titta på när du jämför plattformar är exempelvis priserna och vad som ingår för motsvarande pris. Plattformen jag använder heter New Zenler. Den använder jag främst för att jag känner att jag får ett bra värde för pengarna jag betalar. Läs mitt inlägg: New Zenler i praktiken, mina 5 bästa tips >> Det är också möjligt att utbilda t ex i en Facebookgrupp. Om du vill ha liveföreläsningar så fungerar detta utmärkt. Men du äger inte din plattform och kan inte påverka t ex om något inte skulle fungera.
- Skaffa dig koll på vilken utmaning kursen löser för din målgrupp. Detta är skulle jag säga den viktigaste aspekten för att din kurs ska bli framgångsrik. Att du förstår din målgrupps behov och vad de önskar för resultat av att gå en kurs. Detta är grunden för ditt kommande innehåll. Många som skapar sin första kurs utgår ifrån vad de själva vill lära ut. Det är såklart viktigt. Men fokus för en engagerande onlinekurs som ger resultat ska alltid vara ”vad behöver kursdeltagarna lära sig för att få resultat av kursen?”.
- Bestäm vilken typ av kurs du ska göra. Vilket resultatet av kursen ska bli avgör om den lämpar sig att vara 100 % självstudie eller inte. I många fall behövs någon form av uppföljning. Det bästa är ofta en hybrid av t ex självstudier och digitala workshops/föreläsningar. Men även här behöver du utgå från din målgrupps behov. Vad behöver dina kursdeltagare för att få resultatet du lovat med kursen? Hur du väljer typ av kurs har jag skrivit mer om i inlägget paketera din webbutbildning så den ger resultat >>
- Gör en struktur för ditt innehåll. Detta behöver inte vara detaljerat. Men en översikt över moduler, vilket material du behöver skapa, underlättar för dig längre fram. Att du vet vilket innehåll du behöver skapa gör att du sparar massor med tid i innehållsproduktionen. Tänk igenom hela din kurs innan du börjar producera.
- En marknadsföringsplan. Du bör starta din marknadsföring när du börjar skapa din kurs. Ta fram en plan innan du sätter igång att skapa kursen och marknadsför sedan parallellt med kursproduktionen. Det här upplever jag att många missar. De lägger veckor eller månader på att skapa sin kurs och börjar marknadsföra när kursen är klar. Då det tar tid att nå ut, är det många som ger upp då de inte säljer sin kurs. Det kan du motverka genom att börja planera hur du ska lansera din onlinekurs i ett tidigt skede.
- Fundera redan från start på hur du ska prissätta din kurs. Många som skapar sin första kurs gör en testversion till ett lägre pris först eller tom helt kostnadsfritt. Men efter detta är det viktigt att du har en strategi för hur du ska tänka kring priset. Väg in din arbetsinsats, om du betalat för hjälp eller plattformen. Men utgå även ifrån vad du har för mål kopplat till antal deltagare. Ett tips är också att du kikar runt vad liknande kurser kostar. Och kom ihåg: det är värdet som din onlinekurs ger deltagarna som de betalar för! Hjälper den till att lösa något som många vill ha hjälp med och som skapar en viktig skillnad för dem, då är priset sällan ett problem.
Viktigaste förutsättningen för att du faktiskt ska sälja din kurs
Att inte sälja onlinekursen man skapat är en vanlig utmaning. Även om du följer punkterna ovan och kommer i gång med din marknadsföring tidigt så säljer du kanske inte så många kurser om det inte finns ett intresse för den.
Detta nämnde jag i punkterna ovan, men det är så viktigt att det bör repeteras! Det du behöver göra innan du bestämmer dig för vad onlinekursen ska handla om är att ta reda på just intresset för att köpa din kurs. Många kunder jag möter tänker att det som de vill dela med sig av är något ”alla behöver”. Men de har inte undersökt närmare om man faktiskt är beredd att betala för det. Du behöver identifiera de utmaningar som din målgrupp har, som är så jobbiga att de är beredda att ta hjälp. Då blir din kurs lösningen för dem. En marknadsundersökning är därför en bra startpunkt när du sätter igång med ditt onlinekursskapande.
Du behöver också kunna visa hur kursen ger resultatet du utlovar. Med fler och fler kurser på marknaden kan jag inte nog understryka vikten av detta.
Att skapa en digital kurs och sedan sälja den handlar mycket om att testa och utvärdera. Från att du tar reda på intresset för din kurs till att du lanserar. Men det är en pågående process. När du har haft din första kursdeltagare är det värdefullt att samla in feedback. Då kan din kurs ge ännu mer värde och bättre resultat över tid. Men du kan också använda feedbacken i din marknadsföring. ”Social proof” är förtroendeskapande. Att du kan visa vad personer som gått kursen faktiskt upplevt och fått för resultat.
Sammanfattning kom igång med att sälja kurser online
Som jag skrev i början så har marknaden för digitala utbildningar mognat de senaste åren. Och det ställer högre krav på engagerande och pedagogiskt innehåll. Men också på att kursen löser en utmaning som man verkligen vill betala för att få hjälp med.
Starta tidigt med din marknadsföring. Då kan du säkerställa att du kommer i gång snabbare med att sälja kurser online när det är dags att lansera.
Lägg tid och energi på rätt saker – många av mina kunder fastnar i innehållsproduktionen och blir aldrig klara. Gör därför en struktur först med tydliga mål för varje avsnitt i kursen. Då vet du exakt vilket innehåll du ska ha med.
Nedan får du en struktur som du kan ha i åtanke när du börjar med din digitala kurs:
Steg | Vad du gör | Tips |
---|---|---|
1. Välja ämne | Utgå från vad du kan och vad målgruppen vill ha | Gör en enkät eller undersökning |
2. Marknadsföringsplan | Planera övergripande hur du ska marknadsföra hela vägen till lansering | Utgå från hur mycket målgruppen känner till om kursen du skapar |
3. Välj plattform | Ex. New Zenler, Kajabi, Thinkific | Om möjligt testa med gratisversion (oftast under begränsad tid) så du kommer in i hur plattformen fungerar. |
4. Skapa innehåll | Video, pdf, quiz | Börja med ett par moduler, du behöver inte göra hela kursen klar innan du börjar sälja. Då får du en känsla för om du landat rätt med din kurs och kan sedan bygga på innehållet. |
5. Sälj! | Bygg e-postlista, gör ett erbjudande | Starta med ett webbinar, utmaningar eller bootcamp när det är dags för lansering |
Stort lycka till med din onlinekurs!
Linda Åkerlund – expert på webbkurser och digital utbildning med 20 års erfarenhet
Behöver du hjälp att komma igång med din webbkurs? Här kan du läsa mer om hur jag kan hjälpa dig skapa en webbkurs >>
Mer tips och inspiration hittar du på min Youtubekanal Kerlundesign >>
Vill du ha tips och inspiration eller diskutera din kurs med andra? Jag har en privat community i New Zenler där du kan göra precis det. Det är kostnadsfritt att vara med men du behöver registrera ett konto för att delta.
Gå med i min gratis community – för dig som vill skapa och sälja onlinekurser >>