En nybörjarguide för dig som skapar digital utbildning första gången
Att skapa en digital utbildning är något som många drömmer om. Och som idag är möjligt för nästan alla. Det är ju helt fantastiskt tänker jag – att kunna nå så många fler kunder och dela din kunskap utan att behöva sitta i 1:1 möten hela dagarna.
Men jag möter också många som har kört fast på ett eller annat sätt. Jag hjälper kunder skapa och lansera sina onlineutbildningar och har lagt märke till var det är vanligast att fastna eller tappa motivationen. I det här inlägget kommer jag att bryta ner dessa och ge dig mina bästa råd för hur du ska kunna undvika att hamna där.
Förenklat ser hela vägen från idé till färdig kurs ut enligt bilden nedan. Att göra stegen i rätt ordning underlättar för dig och gör att du kommer snabbare till lansering. Det är inte ovanligt att det känns jobbigt att göra de första stegen, men det är dessa som sparar dig tid längre fram!
Struktur är nyckeln till att få din digitala kurs färdig
Det är så många moment att göra… Detta är en vanlig kommentar som jag hör. Och det ÄR många moment. Men att ha en tydlig struktur och att bygga kursen steg för steg hjälper dig att få kontroll OCH komma i mål.
Struktur och planering – börja i rätt ända. De allra flesta som vill göra en onlinekurs startar med att skapa innehåll, dvs producera filmer. Om du inte först har identifierat vem kursen vänder sig till, vad de ska få för resultat, samt vad de faktiskt behöver för att nå resultatet. Då blir det ofta svårt att veta när man är klar med innehållet.
Genom att kartlägga dels behovet av din kurs och lära dig så mycket du kan om din målgrupp ger dig värdefull information. Detta i sin tur hjälper dig att ta beslut om vilket innehåll du faktiskt behöver ha med i kursen. Det är mycket enklare att veta när du är klar om du har koll på de här sakerna.
Att hantera tekniken på kursplattformen
Tekniken är ett kapitel för sig – och är för många den största tröskeln till att komma igång. Det handlar ofta om att välja plattform. Men även att använda plattformen. De flesta kursplattformarna ser ut på liknande sätt och har liknande funktioner. Ofta är det priserna som varierar och vad du kan göra för det du betalar.
Att bygga en onlinekurs innebär att använda olika verktyg och plattformar. Många känner sig överväldigade av de tekniska aspekterna och oroar sig för sin förmåga att hantera dessa verktyg. Speciellt första gången man kommer in på en plattform. Men det är ju också så att tekniken är det som gör det möjligt att nå ut online med din kunskap! Tänk på tekniken som en verktygslåda. Precis som när du ska bygga om något hemma, kan det vara överväldigande att se alla verktyg och inte veta exakt hur du ska använda dem. Men kom ihåg att du inte behöver kunna använda varje verktyg för att kunna skapa en värdefull kurs. Du kan börja med att lära dig grunderna och sedan bygga på din kunskap allt eftersom. Ta det steg för steg och var inte rädd för att testa och experimentera.
Ta hjälp av tutorials, onlinekurser eller anlita någon för att underlätta processen. Då kan du få det stöd som du behöver för att hantera de tekniska bitarna. Min erfarenhet efter att ha utbildat andra i att skapa webbkurser är dock att det är bra om du är nyfiken och gillar att använda digital teknik.
Känner du att detta med tekniken inte alls är din grej men ändå vill göra en webbkurs så kan du få min hjälp att skapa en webbkurs.
Prissätta, marknadsföra och sälja din digitala kurs
Men tänk om jag inte säljer min kurs? Detta är en vanlig farhåga och i många fall säljer man oftast inte så mycket direkt när kursen är klar. För att underlätta rekommenderar jag att du börjar planera för hur du ska marknadsföra kursen i stort sett samtidigt som du börjar skapa den. För det tar tid att få synligheten du behöver. En sälj- och marknadsföringsplan är något som jag ser som en del av kursskapandet. För utan det blir det oftast svårt att sälja när det är dags för lansering.
Det handlar om att få din målgrupp medveten om att du har en lösning för deras utmaningar. Eller något som hjälper dem utvecklas. För att i nästa steg göra dem intresserade av din kurs.
Prissättning onlinekurs – faktorer som påverkar
Priset är en faktor som såklart påverkar. Men det handlar, precis som med dina andra erbjudanden om efterfrågan & intresse. I din prissättning behöver du väga in flera faktorer, som:
- Hur många timmar har du lagt ner på att skapa kursen?
- Vilka kostnader har du haft för verktyg, programvara och eventuella resurser?
- Vad har din målgrupp för köpkraft?
- Vilka resultat kan deltagarna förvänta sig?
- Hur prissätter dina konkurrenter sina kurser?
- Vad skiljer din kurs från konkurrenterna?
- Hur många kurser vill du sälja?
- Hur stor vinst vill du göra?
Detta kan låta som många faktorer men om du går igenom dem så kommer du kunna sätta ett mer attraktivt pris på din kurs. Många betalar gärna om de vet att de får något som de ser som värdefullt. Och som de direkt kan se nyttan med.
Sammanfattning skapa en digital utbildning
Vanliga misstag som att fastna i innehållsproduktionen, inte veta hur man använder kursplattformen eller att inte sälja kursen kan undvikas. Främst genom struktur och planering. Ju mer koll du har tidigt i ditt kursskapande, desto lugnare kommer du att känna dig. Det blir smidigare hela vägen och du kommer att kunna hålla motivationen hela vägen till lanseringen.
För dig som vill ha hjälp så erbjuder jag både självstudiekursen ”Skapa webbkurs utan krångel”, 1:1 workshops eller att jag skapar din onlinekurs åt dig.
Varmt välkommen att höra av dig till mig eller boka en konsultation så hjälper jag dig komma igång.