Marknadsföringsstrategi – visa kundnyttan i ditt budskap och nå ut

Så vet du var du ska synas

Jag får ofta frågor av min kunder som:

  • Behöver jag verkligen en hemsida?
  • Hur vet jag vilka sökord jag ska ha?
  • Måste jag posta både på Facebook och Instagram?
  • Jag har så svårt att komma på vad jag ska skriva om i mina inlägg…

Svaren på de frågorna är oftast att det beror på… Varje företag och varumärke är unikt, liksom målgruppen. Dina kanaler ska hjälpa dig nå ut och sälja. Därför är det viktigt att inte bara på måfå posta några inlägg eller sätta upp en standardhemsida för att du ska.

En väl genomtänkt digital strategi är a och o för att du ska börja se resultat av din digitala marknadsföring och hemsidan.

Därför behöver du en marknadsföringsstrategi för ditt företag

Marknadsföringsstrategi, liksom alla strategier kan låta tungt och tråkigt. Men det är en viktig förutsättning för att du ska kunna nå ut med ditt budskap i företagets kanaler. Digitala kanaler betyder i nuläget väldigt mycket för de flesta företags marknadsföring. Men samtidigt som den digitala världen skapar enorma möjligheter och stor räckvidd så är det också väldigt många som konkurrerar om synligheten.

En strategi innefattar både sociala medier och helheten online, dvs allt från hemsida till webbkurser och Instagram. Har du koll på var och hur du ska synas kan du skapa ett försprång jämtemot dina konkurrenter. Men framförallt är det viktigt att du känner till din målgrupp och deras behov. När du kan visa på kundnyttan i dina kanaler ökar också intresset för dina erbjudanden.

Att ta fram en strategi för din marknadsföring och närvaro online är en viktig del av ditt företagande.

Läs mer om att skapa en strategi för ditt företags synlighet online >>

kundresa för marknadsföringsstrategi

Lägg tid på grunden i din onlinenärvaro

Det finns flera sätt att lära känna din målgrupp och de behov som de har. Oftast är det bästa att prata med befintliga kunder för att få en förståelse för varför de anlitat just dig. Ju mer du vet om detta, desto enklare för dig att kunna skapa värdefullt innehåll där du marknadsför ditt företag. Ett vedertaget sätt att få en konkret känsla för din målgrupp är att skapa sk personas. Detta är fiktiva personer som du beskriver för dig själv. Ett annat sätt är att kartlägga kundresan. Det är viktigt att din målgrupp ska se hur din produkt eller tjänst skapar kundnytta.

När du vet vem du vänder dig till och i vilka kanaler du vill göra detta så är du en bra bit på väg. Att du investerar tid i en bra marknadsföringsstrategi kommer att hjälpa dig att skapa bättre resultat i ditt företag framåt i tiden.

I videon nedan kan du få veta lite mer om att kartlägga kundbehov:

Börja med din marknadsföringsstrategi idag!

Jag har tillsammans med min kollega Susanna EF Andersson på SEFA Kommunikation skapat en webbkurs som innehåller allt du behöver. Under kursen får du både teoretisk och praktisk kunskap samt övningar för att konkret göra jobbet. Vi erbjuder även en Facebook grupp för alla kursdeltagare så att du kan ställa frågor och få stöd om du kör fast.

Och kom ihåg att det är en viktig grund att kunna härleda värdet av dina erbjudandet till din marknadsföring. För att du ska hitta din drömkund som också är villig att betala för det du erbjuder så behöver de kunna se att “deras önskan uppfylls”. De behöver redan i din marknadsföring uppleva att det de kommer att få är i paritet till vad som betalats. Detta är en av de saker som du får lära dig i kursen. En röd tråd och bra strategi ger dig förutsättningar att nå dina drömkunder.

Kursen är för dig som:

  • Lägger massor med tid på marknadsföringen utan att se resultat
  • Känner dig osäker på var du ska synas online och hur
  • Tycker det är svårt att hitta ämnen att skriva om eller skapa annat innehåll
  • Inte riktigt känner att din hemsida levererar de besökare du önskar
  • Vill ha hjälp att få en konkret struktur för ditt innehåll i sociala medier
kurs för marknadsföringsstrategi
Scroll to Top