Start » Designblogg med tips och inspiration för en hemsida besökare gillar » Billiga hemsidor -därför är det inte alltid en bra affär

Billiga hemsidor -därför är det inte alltid en bra affär

varför det inte alltid är en bra affär med billiga hemsidor

Därför är det sällan lönsamt med för billiga hemsidor

Att starta eget kostar ofta en del pengar, du behöver kanske investera i produkter och köpa in kontorsmaterial. Marknadsföring och hemsida är andra kostnader som ofta följer med företagandet. Det är vanligt att man gör sin första hemsida själv. Detta är ett bra alternativ för att spara på kostnaderna vid uppstart av ditt företag. För att du ska få en webb som möter de behov som du och dina besökare har finns det lite saker att tänka på. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om detta, läs om mina bästa tips för att skapa en webbsida.

När det kommer till att köpa en hemsida skulle jag säga att du bör vara noggrann med att kolla upp vad du faktiskt får. Billiga hemsidor är oftast extremt enkla, utifrån färdiga mallar. Du får oftast ingen eller väldigt lite anpassning på köpet. Kanske har du som målsättning att din sida ska generera kunder eller att den ska spegla ditt företags varumärke? Då kommer detta med största sannolikhet betyda tillägg på priset. Det är med webbdesign som med mycket annat: du får vad du betalar för.

Detta får du när du beställer en billig hemsida

De flesta hemsidesprogram har ett antal färdiga mallar där det bara är att byta ut innehållet. Det handlar i stort om att ersätta texter och bilder med företagsspecifikt innehåll. En mycket enkel hemsida kan i grunden kosta mellan 5000- 10000 kronor. Nedan ser du exempel på saker som brukar innebära extra kostnader:

  • Ditt företags grafiska profil med dina färger och typsnitt
  • Extra bilder och texter
  • Flera sidor än 4-5 stycken
  • Anpassning av layout
  • Justeringar i mobilversionen av hemsidan
  • Sökmotoroptimering
  • Support och justeringar

Det är absolut inget fel att beställa en hemsida till lågt pris. Det är bara viktigt att du är medveten om att det mesta du önskar göra betyder att priset stiger. Vill du skapa en enkel hemsida utifrån en fast mall kan du ju även göra det själv. Detta är egentligen ett bra alternativ som ger dig utrymme att längre fram ta hjälp med att bygga på eller justera sidan. Oftast växer man ur sin första webbsite efter en tid som företagare. Du får nya behov och upptäcker att du behöver helt andra saker av din sida.

design av hemsida

Betala lite mer

Jag rekommenderar att gå upp en prisklass och betala mellan 10000-30000 kronor för design av din webbsida. Då får du mer behovsanpassning och ofta även grundläggande sökmotoroptimering. Jag erbjuder just detta till mina kunder. Hög nivå av anpassning samt att sidan jag levererar alltid är optimerad för mobiltelefon. Hos mig får du en hemsida i WordPress med Elementor som sidbyggare. Jag gör alla sidor unika utifrån ditt företags varumärke. Jag fokuserar på användarvänlighet och att det ska vara enkelt att hitta det man söker. En enkel sökordsanalys, interna länkar och grunder för en snabb hemsida ingår alltid.

Även i denna prisklass finns det såklart tillägg som t ex:

  • Specialanpassningar som kräver programmering
  • Support och justeringar
  • Kontinuerligt arbete med sökmotoroptimering
  • Skapa innehåll i form av text och bilder

De allra dyraste hemsidorna är oftast programmerade från grunden och helt anpassade efter dina önskemål. För en sådan hemsida kan priset ligga på upp till runt 100 000 kr eller mera. Allt beror såklart på vad du har för önskemål. Exempelvis en webbshop gör också att priset blir högre.

Sammanfattning billiga hemsidor

Jag skulle säga att det oftast är relativt enkelt att göra en första hemsida själv. Därför skulle jag rekommendera det framför att anlita någon i detta läge, förutsatt att du har tiden och intresset. När ditt företag sedan växer och behoven förändras kan det vara läge att beställa hjälp med justeringar eller kanske en helt ny hemsida från grunden. Då har du troligen byggt upp lite ekonomi i företaget och även fått mer klarhet i vad du erbjuder och vem som är din målgrupp. För att din webbsite ska kunna konvertera och vara en resurs i ditt företag behöver du har koll på detta.

Om du inte riktigt vet vad du behöver eller var du ska börja, boka en kostnadsfri behovsgenomgång med mig. Då går vi tillsammans igenom ditt företags nuläge och vad du har önskar för resultat av din hemsida.

Rulla till toppen