Start » Designblogg med tips och inspiration för en hemsida besökare gillar » Optimering Google – så får du besökare att hitta din webbsida

Optimering Google – så får du besökare att hitta din webbsida

optimering google

Att besökare ska hitta till din hemsida kan kännas självklart, här blir många besvikna när de investerat i en webbsida. Men med optimering för Google (SEO) kan du göra en hel del för att öka antalet besök. Du vill ju att din sida är en plats dit de som söker efter dina erbjudanden kommer! Här får du lära dig mer om hur du kan optimera din hemsida.

Det finns flera sätt att få trafik, det går att snabba upp processen med t ex annonsering eller med länkar i sociala medier. Men utan att du SEO optimerat kommer trafiken att minska när du slutar annonsera. För många mindre företag blir detta dyrt i längden.

Kortfattat handlar det om att få både besökare och Google att första vad din hemsida handlar om. Det gör du på bästa sätt med relevant innehåll.

Vill du ha en kostnadsfri genomgång av ditt företags hemsida? Boka en tid här >>

Några ord om söktermer eller sökord

För att det tydligt ska framgå vad din sida handlar om – ta fram en lista på söktermer. Dessa bör vara sådant som din målgrupp söker på när de behöver efter din hjälp. Var gärna lite specifik och tänk igenom vad som skiljer dig från konkurrenterna.

Ex:

En person lider av ångest och har ett generellt dåligt mående. Hen söker då kanske på:

  • Söka hjälp mot ångest
  • Ångestlindring
  • Bli av med ångest
  • Vad är ångest
  • Varför får man ångest

Detta är något du då ska ha med i ditt innehåll. Endast ångest är enormt många sökningar på men också en högre konkurrens om. Många som använder det sökordet. Du kan också vara mer specifik på den sida där du erbjuder hjälpen man söker. T ex:

  • Få hjälp med ångest i Stockholm
  • Specialist på social ångest
  • Få hjälp att hantera din ångest

Planera dina sökord väl och ha ett antal på lager som du kan använda t ex i blogginlägg.

Planera din hemsidas struktur -undersidor

För att det ska bli enklare att få överblick över ditt innehåll är det en fördel att använda undersidor. Överst på en hemsida finns det oftast en meny, det du ser är “sidor”, men ibland finns det mer under en rubrik i menyn. T ex kan det ligga ett antal sidor under Tjänster, en för varje tjänst som erbjuds. Detta är under sidor. De syns inte förrän du trycker på Tjänster, då ser du en “lista” på allt som erbjuds. Dessa undersidor gör så att både sökmotorer som Google och dina besökare enklare förstår vad du erbjuder. Här är ju lämpligt att du använder din sökord, t ex ett för varje tjänst du erbjuder. I texten på dina sidor sedan skriver du ju om din tjänst och vad du kan hjälpa till med.

I bilden ser du ett exempel på hur det kan se ut. Det är bra om du tänker på att använda ord som dina besökare känner till och inte endast facktermer.

Det första du ska göra när du skapar din hemsida är att rita upp vilka sidor du ska ha. Vilka som är huvudsidor och undersidor.

Bra rubriker – ger ledtrådar om innehållet

Bra rubriker fungerar som en överblick över sidans innehåll. Det gör det möjligt för både besökare och sökmotorer att förstå vad din hemsida handlar om. Använd de söktermer som passar sidans innehåll även i rubrikerna. Detta för innehållet överskådligt. Många människor “scannar” texter. Det innebär att man läser rubriker, tittar på bilder, text på knappar, punktlistor eller annat som bryter av. Om “scanningen” inte ger något intressant minskar chansen att man läser mer eller klickar sig vidare på sidan.

Skapa en metabeskrivning -tydlig inledning

Här har du en stor möjlighet att få personer att klicka in på just din hemsida bland alla sökresultat på Google. Skriver du en bra inledning som ger en sammanfattning av sidans innehåll så är det oftast den texten som visas i sökresultatet under rubriken.

Använder du WordPress kan du ta hjälp av tillägget Yoast SEO för att formulera en bra metabeskrivning. Det är inte alltid just den som visas, Googles algoritm plockar ut den textsnutt som bäst beskriver innehållet.

Dessutom erbjuder vi alltid dig som vill ha hjälp med hemsidan en kostnadsfri genomgång innan offert. Boka in din genomgång med mig idag, så börjar vi där. Detta är ditt första steg mot en hemsida som dina besökare älskar. I slutänden är det dock Googles algoritm väljer ut vilken del av texten som kan ge den bästa informationen till den som söker.

I bilden ser vad som är metabeskrivningen. Det är texten som börjar med “Varmt välkommen”.

Optimering Google

Sammanfattning optimering Google

Sammanfattningsvis så handlar bra optimering om många delar. Det mesta är sunt förnuft och handlar om att du känner din målgrupp och deras behov. Här har du fått några tids för din sökmotoroptimering. Det är en del att tänka på och viktigast av allt är att det är ett kontinuerligt arbete. Det allra viktigaste är att dina besökare trivs på din hemsida och att den uppfyller dina förväntningar. Att ha målsättningen att skapa en användarvänlig, tydlig hemsida hjälper dig väldigt långt.

Känns det svårt och du stöter på hinder kan det vara en bra idé att anlita en SEO expert eller SEO byrå.

En av mina kunder återkopplade om att hennes viktigaste sökord efter en månad visades på första sidan i Google och på plats 5. När jag började det samarbetet så hade hon inga besökare som sökt på de orden. Det är därför jag brinner för bra användarupplevelser och att hjälpa till att öka antalet besökare. Det ger verkligen resultat. Speciellt om när man ser det som en pågående process och fortsätter med små förbättringar över tid.

Här kan du boka en gratis genomgång av din hemsida, 30 minuter helt kostnadsfritt. Om du vill arbeta vidare med mig efter det så får du en offert.

Dessutom erbjuder vi alltid dig som vill ha hjälp med hemsidan en kostnadsfri genomgg innan offert. Boka in din genomgång med mig idag, så börjar vi där. Detta är ditt första steg mot en hemsida som dina besökare älskar.

optimering google seo expert
Rulla till toppen