Kundresan börjar med en dröm, ett behov, en tanke
Kundresan i sin helhet börjar oftast med att vi har en tanke, en dröm, en utmaning eller behov. I nästa steg ger vi oss ut och letar efter något som kan hjälpa oss. Det kan vara genom tjänster, produkter eller olika upplevelser. Det nästan första vi möter av företag online är deras hemsida och sociala medier. En viktig aspekt att tänka på är att det tar endast några sekunder att avgöra om hemsidan är det vi söker.
Vill du bli mer digital i ditt företag och synas mer online? Då är ditt företags hemsida en viktig del. Här sker ofta det första intrycket av ditt företag, på hemsidan och i sociala medier.
Det som därför är viktigt att tänka på för att direkt skapa en positiv upplevelse är:
- Att det framgår vad du erbjuder, direkt när en besökare kommer till sidan
- Visa att du förstår besökarens behov genom att med något ord adressera dett
- Sidan ska inte vara för svår att greppa visuellt, inte massor av utfyllnad och liknande
- Rubriker och bilder ska tydligt tala för vad som erbjuds och till vem (behovet)
- Att du genomför test av din hemsida för att se att den fungerar som du tänkt (konkret exempel här)
Varför ska du arbeta med kundupplevelser?
En kundresa omfattar samtliga interaktioner med ditt företag från första kontakt, genom köp, leverans. Kundresan fortsätter även efteråt när kunden använt och fått nytta av dina produkter eller tjänster. Därför är helhetsbilden av företaget viktigt! Samtidigt får du inte en chans att visa hur bra du är om potentiella kunder försvinner/hoppar av vid hemsidan. Du bör därför undersöka hela resan från en potentiell kunds första tanke till efter leverans. Vi är alla bra på att fokusera där vi själva är starka och på det som vi tycker är roligt. Man kan inte ha stenkoll på allt, men identifiera genom vilka kanaler potentiella kunder interagerar med ditt företag. Säkerställ sedan att dessa interaktioner ger positiva upplevelser hela vägen. Det ger även en mycket större chans att kunder återkommer och rekommenderar ditt företag vidare.
Min rekommendation är att arbeta strukturerat med kundupplevelser när du ska öka synligheten online. Det betalar sig i längden och ger nöjda, återkommande kunder. Det är inte bara i själva leveransen eller mötet med kunden som upplevelsen skapas. För många är detta självklart men det är också lätt att fokusera på det som sker tillsammans med kunder. När vi driver våra företag online är det mycket som sker genom interaktion med våra kanaler, inte med oss direkt.
Vill du ha lite mer koll på vad du själv kan göra konkret? Eller hur du kan arbeta med att skapa positiva upplevelser online och därmed öka chansen att besökare blir kunder?
Jag har erbjuder workshops där vi tillsammans arbetar med ditt företags kundresa. Efter workshopen kommer du att ha ett antal konkreta åtgärder för att förbättra den kundupplevelse som ditt företag skapar online. Detta ger dig förutsättningar för fler förfrågningar och nya kunder via dina digitala kanaler.