Få färre avhopp och fler konverteringar på din hemsida – fem tips

Bild med titel och foto på Linda Åkerlund

Det är faktiskt fullt möjligt att designa din hemsida så att du får fler konverteringar. Det vill säga att den hjälper dina besökare att bli kunder. Oftast är det endast små justeringar – och lite tålamod som krävs. Det handlar mycket om att du verkligen analyserar den data som du får i t ex Google analytics och gör tester av din webbplats. Då kan du se vad som fungerar och inte samt få bra input till vad du kan justera.

Det du inte vill ha är avhopp – dvs att besökare lämnar din sida utan att konvertera. Att lägga tid och omsorg på din hemsida är en investering som lönar sig, den kan bli ditt företags viktigaste resurs. Med det menar jag att den kan sälja åt dig och vara ditt företags digitala skyltfönster.

Dina mål kanske inte alltid stämmer med besökarens

Det är inte alltid det som du tänker att är bra för ditt företag som fungerar bästa på din hemsida. Exempelvis:

Detta tänker du att är bra för få besökare att stanna längre på din hemsida: att videor spelas upp automatiskt så att alla besökare får se det du erbjuder.

Besökaren däremot kan känna att det blir jobbigt med plötsligt ljud som hen inte varit beredd på, speciellt på ett kontor eller en allmän plats. Hen vill oftast själv kontrollera om en video ska starta eller inte.

Lösning på detta är att inte låta videor spela upp automatiskt. Då kan du skapa en mer positiv upplevelse av din hemsida och ditt företag och besökaren kanske stannar kvar längre och undersöker vad du erbjuder.

Fler exempel kan du läsa i den här artikeln >>

skiss på hemsida - förändringar för fler konverteringar

Fem tips för fler konverteringar

Först och främst tänk på att göra små justeringar! Ändra placering på en knapp eller byt färg på en viktig text. Avvakta sedan ett par månader och se om du får fler konverteringar. Om inte justera något annat som du misstänker är orsaken till avhoppen.

  1. Gå igenom datan i Goolge analytics. Kika efter var besökare oftast lämnar din hemsida och hur länge de stannar. Du kan också se om många lägger produkter i varukorgen utan att sedan slutföra köpet. Allt detta ger dig indikationer på var på din webbplats du kan behöva göra förändringar.
  2. Genomför användartester! Se i realtid när en besökare klickar sig fram på din hemsida. Detta ger dig värdefull information om vad som kanske inte fungerar.
  3. Tänk som dina besökare. Det du själv tycker är självklar är långtifrån alltid det för dem som besöker din hemsida. Använd t ex inte branshtermer utan att förklara vad de betyder. Skriv på ett sätt som dina besökare förstår.
  4. Använd texter på dina knappar och i länkar som tydligt visar var man hamnar om man klickar. Att skriva t ex “läs mer” på en knapp inspirerar sällan till klick.
  5. Erbjud något som dina besökare kan få gratis av dig, som en guide eller en gåva när de handlar. Det är ett trevligt sätt att ge något redan innan de blir kunder och hjälper dig skapa förtroende. Att dela med dig av din kunskap kan göra stor skillnad, dessutom får du dina besökare att lämna sin e-postadress vilket är otroligt värdefullt då du får kontakt med personer som är intresserade av ditt företag.

Sammanfattning

Jag rekommenderar dig att våga experimentera för att hitta det som passar ditt företag och dina besökare bäst. Känns det svårt att veta hur du ska börja eller om du vill ha professionella ögon på din hemsida så kan jag hjälpa dig. Klicka på knappen nedan för att boka in en konsultation med mig.

Rulla till toppen