Användartest -därför ska du göra det innan uppdateringar på hemsidan

Användartest kvinna skapar underlag

Att genomföra användartest ger ett bra underlag för att skapa användarvänliga hemsidor som konverterar. När jag arbetar med UX design är användartest ett sätt för mig att verifiera att designen fungerar bra för användarna. Detta är något som jag även tillämpar vid webbdesign till kunder som önskar det. Det är också ett bra sätt att hitta de saker som inte fungerar på en hemsida.

Hur går ett användartest till?

Börja med att kartlägga användarresan och behoven

För att du ska kunna genomföra ett test behöver du har koll på vad din målgrupp har för behov. Med andra ord, vad söker de efter, varför kommer de till just din hemsida? Den kartläggningen kan gå till så här:

  • Skicka en undersökning eller intervjua dina befintliga kunder
  • Hitta vilket som är de vanligaste “casen” för att bli din kund
  • Visualisera dina resultat som en användarresa eller på annat sätt som passar dig

Nu kan du utifrån de vanligaste kundcasen fundera på hur din hemsida stödjer de behov som finns.

Empatikarta och användarresa som underlag för användartest

Hur skapar jag ett användartest?

Testerna kan innehålla olika delar. Ibland får du säkert kommentarer kring funktionalitet och utseende på din hemsida. Detta kan du såklart också ta med när du testar sidan.

Utifrån casen skapar du nu flöden som man klickar sig igenom för att få den hjälp man behöver. Du kan med fördel fråga befintliga kunder om de kan vara med och testa. Någon testperson bör vara helt ny och inte ha sett din hemsida tidigare. Cirka 5-10 personer är ett bra antal. Du kan genomföra digitalt via t ex Zoom. Vid start av testet ber du deltagaren dela sin skärm och så att du ser var personen klickar.

Det är viktigt att den som testar ombeds att tänka högt. Alltså direkt säga det som hen fastnar på eller tänker under testet. Notera allt du ser och allt som sägs.

Efter att du har genomfört dina användartest sammanställer du allt och gör en prioritering av vad du ska åtgärda när på hemsidan. Detta är ett rätt så enkelt sätt att få insikter om bland annat vad man ska ta bort eller ändra på hemsidan. Ofta kan du behöva mer information än vad som framkommer under själva användartestet, avsätt därför även tid för diskussion och frågor efteråt.

I den här videon förklarar jag lite kort om förutsättningar och genomförande av ett test:

Jag hjälper ditt företag med användartester genom min tjänst Upplevelsekollen. När jag hjälper dig med en ny hemsida är det också möjligt att göra användartester för att verifiera att sidan fungerar som du vill. För att få hjälp så börja med att boka in en kostnadsfri behovsgenomgång. Utifrån detta får du sedan en offert baserat på ditt nuläge och de mål du har med din hemsida.

Scroll to Top