Consent mode V2 är något som många pratar om, men långt ifrån alla vet vad det innebär. Jag tänker att jag börjar från början, med varför detta är något som du behöver bry dig om. DMA – Digital markets act är en EU-lag som ska skydda användares digitala uppgifter. Samt ge större valfrihet när du surfar på nätet. Syftet är att det ska bli svårare för t ex Google, Facebook och andra aktörer att få din data och sälja den vidare. Men även t ex GDPR påverkar detta.
DMA trädde i kraft den 6 mars 2024 och påverkar även dig som är företagare. Framförallt om du har en hemsida där du annonserar via Google Ads eller följer upp besöksstatistik via Google Analytics 4.
De stora aktörerna som Google behöver nämligen leva upp till de krav som finns i den nya lagen. Detta har de löst genom något som heter Consent mode V2. Enkelt beskrivet så är det en lösning som skickar dina cookieval på en hemsida till en Google tag.
När jag insåg att detta är något som berör mig kände jag att jag måste ligga i framkant för att hjälpa mina kunder. I det här blogginlägget går jag i stora drag igenom vad det innebär och vad jag har gjort.
Vad innebär detta för dig som företagare?
Om du har en hemsida med Consent mode V2 så innebär det att sidan respekterar de val dina besökare gör. Kopplat till lagring och spårning av deras data. Och spårar inte det som de inte vill att ska spåras. Samtidigt samlas anonymiserad data in för de besökare som inte gett samtycke.
Om du inte har detta på plats kommer du t ex inte att kunna skapa målgrupper i Ads. Plus att viss data i Analytics inte kommer att gå att få fram. Men om du inte använder anpassade annonser och idag har en cookiebanner där man kan godkänna samtycke så behöver du inte göra något.
Använder du däremot anpassade annonser så behöver du implementera consent mode V2.
För dig som annonserar innebär det när besökare säger nej till att bli spårade att du ändå kan få dataunderlag. Detta med hjälp av anonymiserade insikter.
För att detta ska fungera behöver du också ha en cookiebanner på hemsida. Då kan dina besökare kan göra sina val om den data som spåras.
Så här gjorde jag
Jag är ju webbdesigner och inte utvecklare. Har viss koll på funktioner på “baksidan” av hemsidor men det är egentligen inte min huvudsakliga expertis. Men detta har jag löst då det inte kräver så mycket teknisk kunskap. Det kan vara lite klurigt om du inte har någon kunskap alls om detta.
Jag har många års erfarenhet av WordPress och hur man hanterar de tillägg och inställningar som finns. Och detta är också något som jag hjälper mina kunder med. Jag följer även upp min besöksstatistik och annonserar. Så för mig var det fullt nödvändigt att göra det här.
Jag har en cookiebanner som heter CookieYes, denna är en godkänd partner hos Google som underlätta implementeringen av V2.
Det jag gjorde var:
- Slog på funktionen för consent mode v2 i CoockieYes.
- La till en template för V2 i Google Tag Manager.
- Ställde in default settings för samtycke till att vara “nekat” tills besökaren klickar på acceptera, avslå eller väljer cookies i min banner på hemsidan.
- Sparade och publicerade taggen.
Nu har inställningarna ad_user_data och ad_perzonalisation lagts till och dessa kan besökare välja att inte avslå i min cookiebanner.
Det som jag upplevde svårast var nog att jag först la in kod manuellt på min hemsida. Vilket jag inte fick att fungera. Men när jag gick via Tag manager blev det rätt. Jag kan även se att det fungerar i Google Analytics.
Sammanfattningsvis
EU-lagen DMA är något som de stora datajättarna behöver förhålla sig, men det behöver även vi som företag. Consent mode V2 är Googles lösning för att fortsätta ge möjligheter att anpassa annonser och se statistik du behöver.
Detta ska ha varit klart den 6/3 2024. Men om du ännu inte gjort det, är det bättre att åtgärda nu än att hoppa över det helt.