AI i marknadsföringen – 4 framgångsfaktorer

AI i marknadsföringen utvald bild

AI i marknadsföringen är bara ett av de områden där tekniken är användbar -både för marknadsförare och företag som vill underlätta sin arbetsbörda och spara tid. Artificiell intelligens (AI) påverkar snart väldigt många branscher, inklusive marknadsföring. Utvecklingen går just nu väldigt fort och möjligheterna är många. AI-verktyg kan automatisera uppgifter, analysera data och skapa mer relevanta annonskampanjer. Kanske är du en av dem som vill utforska vilken hjälp du kan få och vad du kan vinna på den nya tekniken.

Det här är verkligen nästa steg i digitaliseringen, men det är större än så, AI kan och kommer att förändra mycket i hur vi arbetar. Detta är en stor och ny utveckling, som går jättefort. Men som alltid tänker jag att det handlar inte så mycket om själva tekniken. Det handlar om hur du kan använda detta och vilka resultat du kan få!

Marknadsföring är något som många företagare upplever som jobbigt, att det tar mycket tid och är kostsamt. Vanliga utmaningar är hålla kontinuitet och att hitta nya idéer för sitt innehåll. Därför är behovet av avlastning är stort och här kommer AI in som en lösning på flera av utmaningarna. Det som dock många inte tänker på är att flera av verktygen har begränsningar i gratisversionerna och vill du nyttja dem fullt ut så kostar de en slant.

I slutet av inlägget hittar du en video som sammanfattar de 4 framgångsfaktorerna (flera bilder i det här inlägget är AI-genererade med DALLE 3).

4 saker om AI i marknadsföring som du bör beakta

I den här bloggposten kommer vi att ta en titt på vanliga uppfattningar om AI och vad du bör tänka på för att lyckas och få de resultat som du förväntar dig.

1 Ha tålamod och förvänta dig inte omedelbara resultat

Många väljer att investera i verktyg och sedan förvänta sig att se en omedelbar ökning av försäljningen eller konverteringsfrekvensen. Precis som många andra lösningar är AI inte något magiskt som ger resultat över en natt. Utgå ifrån att du behöver både tid och tålamod för att använda verktygen effektivt och börja se resultat. Detta tycker många är tråkigt att höra. Så sätt realistiska förväntningar och fokusera på långsiktiga mål. Se detta som en investering i framtiden för din marknadsföring.

2 Se till att du har en tydlig strategi för AI i marknadsföringen

Eftersom det är roligt med ny teknik är det många som sätter igång och använder t ex Chat GPT, Googles Gemini eller Adcreative, utan en tydlig plan eller mål.

Det är viktigt att ha en tydlig strategi för hur du vill använda AI i din marknadsföring. Den bör innehålla svar på frågor som:

  • Vad vill du uppnå? 
  • Vilka problem vill du lösa?
  • Vad är målen på kort och lång sikt?

Definiera dina mål och identifiera de områden i din marknadsföring som kan förbättras med AI. Utveckla en strategi för hur du ska implementera AI-verktyg för att nå dina mål. Detta är lite samma grund som med allt annat i företagandet och är verkligen en framgångsfaktor. Men självklart ska du vara nyfiken, testa och leka med de verktyg som finns.

3 Säkerställa kvaliteten på datan innan du använder den

Det är viktigt att inte bara ta de resultat du får i form av text rakt av och använda utan att faktagranska den. Det är inte ovanligt att man bara kopierar texterna i sin helhet och använder dem rakt av. Ett tips om du använder Googles motsvarighet till Chat GPTGemini är att du nedanför ditt resultat kan trycka på en Google-ikon för att få resultatet genomsökt på webben för att granska om det stämmer. Det ger inte heller 100 % garanti men underlättar din granskning. Du bör ändå ha koll på din fakta och tillse att texten är korrekt.

4 Bortse inte från det mänskliga perspektivet

Det är lätt att tänka att AI rakt av kan ersätta mänsklig kompetens och marknadsföringsexperter. Se det snarare som ett komplement som kan underlätta för dig och spara tid. Kreativitet, känslor och upplevelser är något som gör oss människor unika. För att kunna skapa marknadsföring som tilltalar människor, väcker känslor och når ut är det därför viktigt att inte bortse från detta.

Återigen är det viktigt att ha du har en strategi för din användning och vet styrkor och svagheter. Då kan du nyttja AI i kombination med mänsklig expertis för att skapa mer engagerande och effektiv marknadsföring.

Sammanfattning AI i marknadsföring

För att lära dig mer om vad AI i marknadsföring och andra branscher innebär och hur det kan fungera i samklang med oss människor så rekommenderar jag dig att läsa boken I love AI av Arash Gilan. En pedagogisk och mänsklig bok om en avancerad teknik som kan innebära stora förändringar för oss. Samtidigt fortsätter vi att utvecklas och hitta nya vägar, så jag tänker att utvecklingen inte innebär att vi människor inte kommer att vara sysslolösa i framtiden.

Jag som UX-designer, webbdesigner och marknadsförare ser stor potential i AI. Samtidigt ser jag också att vi följer samma mönster som alltid när det kommer något nytt. Vi kastar oss in i användningen utan syfte eller mål. Och risken är snarare att det blir svårare, krångligare och dyrare i slutänden. Att göra en strategi genom att kartlägga behoven och sätta mål är det första du bör göra! Behöver du hjälp med detta är du välkommen att boka en konsultation med mig.

Rulla till toppen