Start » Designblogg med tips och inspiration för en hemsida besökare gillar » 10 steg till att skapa engagerande webbkurser

10 steg till att skapa engagerande webbkurser

Med mer än 20 års erfarenhet av webbkursskapande har jag lärt mig jag vikten av engagerande webbkurser. Det är inte alltid helt lätt att gå en utbildning helt på egen hand. Därför är det här extra viktigt för att dina kursdeltagare ska slutföra och få resultat.

I det här blogginlägget kommer jag översiktligt gå igenom 10 viktiga steg som hjälper dig skapa en engagerande digital kurs. Men låt mig först ge dig en snabb överblick över vad inlägget handlar om.

Nyckeln till en framgångsrik webbkurs ligger inte bara i innehållets kvalitet. Utan även i att kursen exempelvis adresserar dina deltagares utmaningar, att innehållet stödjer det som ska läras ut och att det finns variation i material och metoder.

magiskt lärande bild

Målgruppsanalys – grunden för engagerande webbkurser

Innan du skapar din webbkurs måste du förstå vem din målgrupp är. Ta reda på vilka utmaningar de har, vad de önskar uppnå och hur de föredrar att lära sig. Denna undersökning hjälper dig att skräddarsy din kurs efter din målgrupps behov. Du behöver förstå din målgrupp på djupet för att kunna skapa deras transformation. I en kurs som inte är anpassad efter målgruppen är det vanligt att deltagarna tappar motivationen. Även för markandsföringen av din kurs är det viktigt att du vet målgruppens utmaningar, vad de behöver och vilket resultat de önskar. Det blir tydligare och skapar en realistisk förväntan hos mottagarna.

Kursmål

Definiera det primära målet med din webbkurs, men även målen för varje avsnitt. Att veta målen med kursen hjälper dig sedan att utforma din kursstruktur och ditt innehåll. I mitt utbildningsprogram har deltagarna upplevt detta som extra värdefullt, att de har en tydlig struktur och sedan vet exakt vilket innehåll som behövs. Programmet pågår just nu, men om du är intresserad av nästa omgång, sätt upp dig på min väntelista här >>

Planera kursen

Skapa rubriker och välj vilket typ av utbildningsmaterial som behövs för respektive mål. Detta ger dig en uppfattning om hur din kurs kommer att bli och nästa steg är att börja skapa innehåll.

Skapa innehåll

Skapa innehåll som är informativt, engagerande och lättsmält. Variera ditt material med olika medier som videor, bilder eller övningar för att göra ditt innehåll mer motiverande och intressant.

Använd inte facktermer från din bransch utan anpassa språket till målgruppen för att göra ditt innehåll lätt att förstå. Använd rubriker, underrubriker och punktlistor för att dela upp innehållet i hanterbara bitar.

Välj plattform för din onlinekurs

Bestäm hur du vill leverera din kurs. Ska du använda en utbildningsplattform, lägga upp videor på YouTube eller använda en Facebookgrupp? Välj en plattform som är i linje med dina kursmål och budget. Om du vill använda en kursplattform så är New Zenler ett prisvärt alternativ. Där finns stöd för både marknadsföring av dina kurser, livemöten och för att lägga upp och ta betalt för kurserna. Här kan du läsa mer om New Zenler.

Sätt pris på webbkursen

Bestäm dig för en prismodell för din kurs. Ska det vara en engångsbetalning eller en prenumeration med månadsbetalningar? Se till att ditt pris är konkurrenskraftigt och återspeglar värdet av ditt innehåll. Att sätta pris kan vara svårt men räkna på värdet om du skulle ge motsvarande resultat till en kund genom 1:1-hjälp. Gör ett överslag utifrån hur många du räknar med att köper kursen sedan.

Marknadsföra webbkurser

Skapa en strategi för hur du ska marknadsföra dina kurser, ska du ha väntelista redan innan kurserna är klara? Du kan såklart använda de kanaler du redan har, men gör en plan för när du ska starta och hur din marknadsföring ska se ut.

Få feedback

När du lanserar en onlinekurs är det ofta en bra idé att erbjuda ett lågt pris till ett begränsat antal personer. Samla sedan in feedback som du kan använda för att förbättra din kurs. Överväg att lägga till en enkät i din kurs för att få feedback från dina kursdeltagare löpande.

Skala upp din kurs

När du haft ett antal kursdeltagare och fått in feedback kan du se över om du behöver utveckla kursen. Det är alltid möjligt att lägga till avsnitt eller utöka med mer innehåll eller justera sådant som kanske inte fungerar helt. Detta är verkligen en av de stora fördelarna med en digital utbildning.

De här 10 punkterna är grunden för att skapa engagerande webbkurser. Tänk också på att det ofta tar mer tid och engagemang än du förväntar dig att skapa en riktigt bra webbkurs. Struktur, tålamod och god kunskap om din målgrupp är det allra viktigaste på vägen. Lycka till med ditt kursskapande.

Kvinna med telefon går digital kurs utomhus
Rulla till toppen