När du förstår vad dina besökares sökintention är så kan du också skapa mer värdefullt innehåll som uppfyller deras förväntningar. Är inte förväntningarna det du har som mål med hemsidan (t ex att sälja) – gör en sökordsanalys för att hitta ord och fraser som syftar till att man vill göra ett köp.
Google lägger mer och mer vikt vid besökare och deras behov. Där är sökintention en faktor. Detta för att de sidor som visas när någon söker verkligen erbjuder ett värde och uppfylla förväntningarna på det man söker efter. Unikt innehåll av hög kvalitet som motsvarar sökfråga är något som du bör sträva efter i allt ditt innehåll.
Jag som brinner för området användarupplevelse och fokus på besökarens behov tycker att detta är något bra. Det ger bättre träffar på sökningar och hjälper fler personer. Detta är verkligen en viktig del av helhetsupplevelsen på din webbplats.
Vad är sökintention?
På engelska heter det Keyword intent, det är med andra ord inte en översättning rakt av men många använder begreppet sökintention eller sökavsikt på svenska. Vad det egentligen innebär är att alla som söker efter något på nätet har en intention med sin sökning. De förväntar sig en viss typ av svar beroende på vad de är ute efter.
Fyra typer av syfte med sökningar
- Informationssökning: här är man ute efter att lära sig mer om något. Att få information helt enkelt. Dessa sökningar kan vara (men långt ifrån alltid) frågor som hur, vad, när, varför. Dessa besökare leder sällan till konverteringar. Dock är innehåll som svarar på dessa värdefullt för ditt varumärke och för att visa på både erfarenhet, expertis. Sådant är värdefullt för ditt varumärke, särskilt om du säljer kunskapsbaserade tjänster.
- Navigeringssökning: när man söker efter en specifik sida eller webbplats. Exempelvis Instagram, Esspresso house eller annat leder direkt till en viss webbplats.
- Kommersiell sökning: den som söker är ute efter att köpa något men vill undersöka olika alternativ. I sökfrasen förekommer ofta ord som jämföra, recensioner, bästa pris, gratis osv. De besökare som kommer till din sida via den här typen av sökning är värdefulla för dig då de redan har visat att de är intresserade av att köpa något.
- Transaktionsbaserad sökning: här har man bestämt sig för att köpa en viss produkt eller tjänst. Ofta söker man bra erbjudanden eller använder ord som boka, köpa, en produkt eller tjänsts namn. Konkreta exempel kan vara: köpa klänning online, pizzeria nära mig.
Ta reda på intentionen med dina besökares sökningar för att kunna utveckla ditt innehåll. Detta är både ett kraftfullt och värdefullt verktyg för dig som vill få fler besökare på hemsidan. Det kan du göra t ex i Google search console där du kan se de sökfrågor/ord som lett till att din hemsida visats i sökresultaten. Med hjälp av ledtrådarna ovan kan du bena ut vilka sökningar som tillhör vilken typ av avsikt med sökningen. Detta hjälper dig massor i att planera ditt innehåll och skapa värde för dina besökare.
Så här gör du research för att skapa ditt innehåll
När du går igenom dina sökord så passa på att också kartlägg vad syftet är med att någon söker på ett visst ord eller fras. Gör egna sökningar och gå in på de hemsidor som hamnar på t ex plats 1-5 i resultaten. Undersök hur de använder orden och du kommer få en hel del koll på vad som är värdefullt för just de besökarna. Plus att när du börjar skriva ditt sökord får du förslag i sökrutan, dessa ger en hint om vad andra har sökt på. I bilden nedan ser du hur det kan se ut. Detta är en transaktionsbaserad sökning då jag vill ha hjälp med min deklaration.
I ett verktyg som Google keywordplanner kan du sedan söka på de ord/fraser som du vill optimera din hemsida för. Då får du statistik om antal sökning, konkurrens osv. Dessutom får du ett flertal förslag på relaterade ord som du också kan använda. Det är inte bra att använda ett och samma ord för många gånger på en och samma sida. Det blir framförallt svårt att läsa för dina besökare. Här tänker vi ju att det är för deras skull som du finns, eller hur?
För att gå igenom din sida sammanställer du både nya sökord som du själv hittat men även dem som din hemsida redan visas för. Dessa hittar du som jag nämnde tidigare i Search console eller annat verktyg för uppföljning. Gör en plan för ditt innehåll och börja arbeta med de texter som du vill uppdatera.
Fokusera på att hjälpa din besökare
A och O är alltså att tänka utifrån besökarens perspektiv. Tänk dig själv om du söker för att få information om hur många kaffe man bör dricka på en dag och så får du upp en text som berättar om hur bra erbjudande en kaffeleverantör har. Jag gissar att du inte blir helt nöjd då. Detta är också vad Google fokuserar på. De vill visa resultat med bra kvalitet och som stämmer uppfyller förväntningarna hos den som söker.
Sammanfattning
För att sammanfatta. Sökintention är en faktor som hjälper dig förstå vad dina hemsidebesökare förväntar sig för typ av innehåll. Vill du ranka högt hos sökmotorerna så är det viktigt att tänka på:
- Utgå från din målgrupp och vad de söker efter, vill veta eller göra. Här kan du få hjälp av t ex konkurrerande hemsidor, eller av dina befintliga kunder.
- Tänk på att inte skriva av eller skriva om exakt samma sak som andra. Ditt innehåll ska vara unikt och ge något mer än de flesta andra.
- Lägg lite extra tid och omsorg på ett värdefullt innehåll som hjälper dina besökare med det de sökte efter.
- Vill du få fler besökare som tänker sig ett köp? Identifiera vad dessa personer söker på och lägg mer fokus på dessa sökningar när du optimerar ditt innehåll.
Detta kan låta som rätt så krångligt och det är absolut en hel del att tänka på. Men med sunt förnuft och fokus på det som just du ger dina kunder och målgrupp, så kommer det att gå jättebra. Det unika med dig och ditt företag är det som ger resultat och skapar skillnad, även i sökresultaten.
Kerlundesign hjälper kunder med SEO, webbdesign och allt som har med användarupplevelser att göra. Vill du ha hjälp igång eller göra en översyn av din hemsida? Boka en första 30 minuter genomgång gratis via knappen nedan.