Sökresultat är något som många pratar om. Och om betydelsen av att hamna på en bra placering. Här går jag igenom fyra olika områden som du kan börja med att åtgärda på din hemsida.
Som webbdesigner förstår jag hur viktigt det är för dig som företagare att ha både en funktionell och visuellt tilltalande hemsida. Men en bra webb räcker tyvärr inte för att locka besökare. Det är lika viktigt att ha en bra ranking i sökmotorerna för att öka synligheten genom att visas högre upp i sökresultaten.
Jag har själv arbetat med min hemsidas optimering för bättre synlighet, jag gjorde ett grundläggande jobb med detta under sommaren 2022. Då hade jag ca 30 besökare per månad. Fram till februari ökade besöken stadigt till ca 240 besökare på en månad. Efter detta har det gått lite upp och ner. I perioder har jag inte lagt så mycket energi på min hemsida, alltså inte skapat blogginlägg som ger mina besökare värde. I nuläget har jag mellan 150-200 besökare per månad, jag har inte lagt så mycket kärlek på hemsidan och den har blivit lite långsammare då jag installerat några tillägg. Detta påverkar också.
En av mina kunder som jag har hjälpt hade 6 besökare per månad när vi började och ett år senare drygt hundra. Här har jag egentligen bara levererat sökord och tips på rubriker, textjusteringar och en del annat på hemsidan. Hen har sedan gjort jobbet själv. Vi kommer att följa upp snart och då ska vi kika på vad som ytterligare kan förbättras.
Betydelsen av en bra ranking i sökmotorerna
Ordet sökmotorranking innebär den position som din webbplats har på en sökmotors resultatsida (SERP) för ett visst sökord eller en viss fråga. Det är viktigt att ha en bra ranking eftersom de flesta användare inte tittar längre än till den första sidan med sökresultat.
Du kanske inte visste att den första positionen på en SERP får nästan 30% av den totala söktrafiken, medan den andra positionen får ca 15 % av klicken. Detta minskar sedan gradvis ju längre ner du kommer i sökresultaten. Med andra ord -om din hemsida inte rankas tillräckligt bra går du sannolikt miste om potentiella besökare, leads och kunder.
Förbättra din hemsidas placering i sökresultaten
För att förbättra din ranking i sökmotorerna krävs en kombination av teknisk optimering, sökordsanalys och att skapa innehåll av hög kvalitet. Här kommer jag att gå igenom några viktiga saker som du kan börja med.
Sökordsanalys:
Innan du skapar innehåll är det viktigt att undersöka och identifiera relevanta sökord som din målgrupp använder när de söker. Du kan använda t ex verktyg som Google Keyword Planner, eller SEMRush. Du ska sträva efter att hitta sökord som har så hög sökvolym (antal sökningar) som möjligt men samtidigt så låg konkurrens som möjligt.
Optimera hemsidan:
”On-page-optimering” innebär att du optimerar delar i innehållet på din sida som:
- titlar
- metabeskrivning
- rubriker
- textinnehållet
- sidornas webbadresser
- alt-taggar på bilderna.
Målet är att du ska inkludera dina huvudsakliga sökord. Se också till att din webbplats är mobilvänlig, har snabb laddningshastighet och har HTTPS i adressen, inte HTTP.
Skapa innehåll av hög kvalitet:
Innehållet är en väldigt viktig del för att få en bra ranking av sökmotorerna. Skriv innehåll som har kvalitet, är unikt, informativt innehåll och framförallt som svarar på din målgrupps sökord. Inkludera sökorden på ett naturligt sätt. Syftet är att din hemsida ska ge värde. Här är det också viktigt att tänka på att du kan länka mellan olika sidor. Om du t ex har en sida som handlar om stress och skriver ett blogginlägg om utmattning så är det bra att länka till sidan om stress för dem som är intresserade att läsa mer om det.
Det som är nästan viktigaste av allt är att du tar med sådant som bygger på din egen erfarenhet och expertis. Undvik att massproducera innehåll med AI då detta inte blir unikt eller ger det där extra värdet till dina läsare.
Mät antal besökare och analysera hur hemsidan fungerar:
Använd verktyg som Google Analytics och Search Console för att följa upp antal besökare, få koll på hur webbplatsen fungerar. Du ser också vilka sidor som besöks mest, hur länge besökare stannar och vilka sökord de använt för att komma till din hemsida. Detta är värdefullt för att du ska kunna följa upp, justera och optimera din hemsida löpande.
Sammanfattning vikten av att hamna bra i sökresultaten
Sammanfattningsvis spelar din hemsidas placering i sökresultat en avgörande roll för att få besökare och generera leads på din sida. Genom att följa dessa tips och fokusera på teknisk optimering, sökordsanalys och innehåll av hög kvalitet kan du förbättra din hemsidas placering på t ex Google.
Kom ihåg att detta är ett långsiktigt arbete som inte ger resultat över en natt. Det kan ta månader och tom år innan du verkligen ser resultat. Detta i form av högre placering i sökresultaten, men även genom att du faktiskt får fler besökare.
Kom igång redan idag med min webbkurs – där finns steg för steg guider till det som jag gått igenom här. Exakt hur du gör konkret på din hemsida.