fbpx

Egen hemsida – hur upplevs den av dina besökare?

Har du själv skapat en egen hemsida för ditt företag?

Är du egenföretagare och har skapat din egen hemsida? Detta är idag inte så svårt, det finns många hemsideprogram online. De flesta programmen har dessutom en stor mängd färdiga mallar att välja på, steget till en egen design är med andra ord in så stort. Så långt är allt frid och fröjd. Men det jag ofta hör från mina kunder som vill ha hjälp att designa om hemsidor är att det varit en del utmaningar. Att sätta upp sidan och fylla med innehåll är i grunden inte så svårt. Men hur är det med en genomtänkt struktur, hög användarvänlighet och besökare som gärna återvänder?

Dessutom är det vanligt (och mänskligt) att vi fastnar i vårt eget perspektiv när vi arbetat med något en längre tid. Känner du kanske igen känslan: jag ska bara ha med detta, detta och detta. Sedan är det vanligt att tänka att man så gärna vill förklara exakt det man gör, vilka metoder som används och liknande. Det är väldigt lätt att tappa bort besökarens perspektiv när man skapar en hemsida. Jag gör det själv också ska erkännas. Därför är det superviktigt att du testar helhetsupplevelsen med några personer ur din målgrupp.

Skapat en egen hemsida

Testa hemsidan för att identifiera det som påverkar upplevelsen negativt

Det bästa sättet att förstå hur dina besökare upplever din hemsida är att låta dem testa den. Då menar jag inte att de endast ska klicka runt och komma med synpunkter, utan ett mer strukturerat test. Det bygger på att du sätter upp ett antal scenarier som dina potentiella kunder sannolikt är med om. Dessa scenarier är sedan det som får dem att söka sig till din hemsida. Här har du utgångspunkten för testerna. Skapa ett antal olika case, dvs hur de som testar ska klicka på sidan. Det är också bra om du kompletterar med uppföljande frågor och ber testpersonerna berätta vad de tänker under testets gång. Du får här ett fantastiskt bra underlag för att göra uppdateringar på din egen hemsida. Att följa upp och göra ytterligare en testomgång efter justeringarna är bra för att du ska se att upplevelsen förbättrats.

Bygg dina justeringar på verkliga upplevelser

“Tester är tester” men det ger verkligen många insikter att genomföra ett väl strukturerat test av hemsidan. Du får ett underlag som bygger på verkliga upplevelser hos dem som du vänder dig till. Detta ger dig bra förutsättningar att få besökare på din hemsida att stanna lite längre och kanske även återvända flera gånger. Detta är en viktig förutsättning för att besökare ska konvertera till kunder.

Så oavsett om du byggt din egen hemsida eller köpt den så är det en god idé att genomföra test av hur den upplevs. Vill du ha min hjälp? Jag erbjuder en tjänst som heter upplevelsekollen, just nu ingår även en SEO-analys. Att arbeta med att optimera din hemsida för att besökare ska hitta dit i första läget är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna konvertera besökare till kunder. De behöver veta att du finns.

SEO-analysen innebär att jag går igenom de sökord du använder på din hemsida och jämför med vad dina konkurrenter har för sökord. Utifrån det hjälper jag dig hitta de sökord som är mest optimala för din hemsida. Vidare gör jag en genomgång av länkar mellan dina sidor, kontrollerar hur snabbt sidan visas samt om den är mobilanpassad. SEO-analysen ger dig ett tydligt underlag på saker att justera sedan. Totalt pris för upplevelsekoll och SEO-analys 4500 kr exkl moms.

För att få hjälp med en upplevelsekoll, så bokar vi först in en kostnadsfri behovsgenomgång. Det är ett samtal där jag ställer frågor om ditt företag, hemsida och målgrupp. Syftet är att jag ska få lite mer känsla för dig, ditt företag och bransch. Erbjudandet med paketet upplevelsekoll + SEO-analys gäller när du bokar din behovsgenomgång senast den 31/8.

Scroll to Top