UX & design – optimera helhetsupplevelsen av ditt företag online

UX & design går hand i hand

Med kombinationen UX & design skapar du hela din onlinenärvaro med kundresan som grund. Att ha koll på UX eller User Experience (användarupplevelse) hjälper dig som företagare att optimera upplevelsen av ditt företag online. Det handlar om att skapa förutsättningar för fler kunder, nöjdare kunder och erbjudanden som matchar det målgruppen söker.

Jag tänker så här: helhetsupplevelsen skapas genom varje kontaktpunkt som din målgrupp har med ditt företag. Att det finns en röd tråd, att det är tydligt genom hela kundresan vad du erbjuder. Med andra ord att ditt företags utseende, beteende, kommunikationssätt går igen hela vägen. Ett tydligt varumärke och budskap är centralt. Men också att du fokuserar på hur du kan hjälpa dina kunder. Det viktigaste inom UX är att utgå från användarnas (målgruppens) behov, utmaningar, drömmar och mål. Vilken nytta gör ditt företag för dem?

Ux & design -utgå från kundresan

Hemsidan är en viktig del av helhetsupplevelsen online

Webbdesign med fokus på att människor besöker, stannar och förhoppningsvis återvänder till din hemsida är centralt för att skapa en positiv upplevelse och öka chanserna till att besökare blir kunder.

En av de mest använda funktionerna i en webbläsare är bakåtknappen. Anledningen är att de flesta ofta lämnar sidor de kommer till. Orsakerna till det kan vara många, fel innehåll, område eller så förstår man inte vad sidan handlar om. 

Det är viktigt att säkerställa att besökarna:

  • Förstår vad sidan handlar om
  • Snabbt hittar det de söker
  • Kan slutföra den uppgift som de kom dit för

Hur ska man då kunna vet detta? Jo genom att lära känna sin målgrupp:

  • Vilken är din målgrupp?
  • Vilka behov har de – dvs vad är deras nuläge kontra önksde läget? Hur kan du hjälpa dem i transformationen?

Detta kan du ta reda på genom att exempelvis skapa en enkät, intervjua befintliga kunder, helt enkelt lära känna dem ordentligt. Innehållet och dina erbjudanden är viktigt för en bra användarupplevelse. Detta är också grunden för att du ska kunna få koll på hela kundresan. Möts dina besökare det de förväntar sig? Förstår de vad du erbjuder?

Men UX & design är inte bara för hemsidan

Som jag inledde det här inlägget med så behöver designen av ditt företags närvaro online inkludera hela kundresan. Alltså målgruppens samtliga kontaktpunkter med ditt företag. Det kan handla om:

  • Hur det ser ut när man hittar ditt företag via Google
  • Instagramkontot
  • E-postadress med ditt företagsnamn
  • Hemsidan
  • Att möta dig via Zoom eller Teams, lever du ditt varumärke?

Detta är bara några exempel och de ser olika ut för alla företag. Därför tycker jag att en viktig del av arbetet är att göra en behovsgenomgång. Syftet är att undersöka var du befinner dig, vilka som är utmaningarna och vad du vill se för resultat (mål). När jag hjälper mina kunder bokar jag alltid in en behovsgenomgång först, denna är såklart kostnadsfri och tar 30-45 minuter. Du kan boka in din behovsgenomgång redan idag via knappen nedan.

Scroll to Top