Lära känna dina användare och skapa förtroende

Varför ska du lära känna dina användare?

Att lära känna dina användare är en viktig grund för en användbar hemsida eller app. Användbar och som dessutom genererar interaktioner och i förlängningen nya kunder. Det är viktigt att du hjälper dina besökare hitta det de söker. När man besöker en hemsida undrar man som användare ofta saker som:

  • Vad erbjuds här?
  • Kan jag få hjälp med detta?
  • Hur ska beställer jag?
  • Vem kan jag fråga om hjälp?
lära känna dina användare

Förstå dina användare

Om du förstår vad dina användare behöver och varför de behöver det så blir det lättare att erbjuda just det.

  • Undersök dina användare/tänkta kunders behov
  • Om du visar att du sätter dina användare/kunder i centrum skapar du förutsättningar för bra relationer. Vilket är grunden i varje verksamhet.

Skapa förtroende genom att visa på din hemsida att du förstår dina användare. Erbjud tjänster och produkter som hjälper din målgrupp med sina utmaningar.

Det viktigaste är att visa genom handling och i kommunikation att du bryr dig och lyssnar. Både i digitala kanaler och i verkliga livet.

Grunden till att lära känna dina användare, förstå dem och skapa förtroende ligger i att göra en användarundersökningar. På det viset skaffar du kunskap om dina användare och bygger förståelse för deras utmaningar.

När du förstår dina användares utmaningar visar du detta tydligt i ditt budskap och i dina erbjudanden.

Var öppen och ärlig

  • I alla relationer är det viktigt att vara öppen och ärlig mot varann. Det gäller även inom företagande.
  • Var ärlig med att du inte har alla svar direkt och att det är en resa ni behöver göra tillsammans. Ingen vet allt om sina kunder på en gång.
  • Förmedla och diskutera utmaningar som uppstår. Ta hjälpa av dina användare/kunder, det är oftast enklare att lösa saker gemensamt.

Sammanfattning

Att lära känna dina användare och blivande kunder är grunden i din verksamhet. Oavsett om det handlar om att bygga en hemsida, app eller skapa och paketera erbjudanden.

Slutligen några tips för design av en hemsida som hjälper dig etablera relationer med potentiella kunder:

  • Undersök och inhämta kunskap om användarnas utmaningar
  • Skapa förtroende genom att visa att du förstår utmaningarna dina användare har
  • Var ärlig och öppen

Behöver du hjälp?

  • Vill du ha digitala lösningar som gör nytta i ditt företag?
  • Har du fått ansvar för att digitalisera er verksamhet?
  • Ska du starta upp ett företag och vill ha en digital strategi?
  • Vill du att fler kunder köper via dina erbjudanden online?

Kika på mina tjänster eller kontakta mig via epost direkt på linda.akerlund@kerlundesign.se.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna en kommentar här

%d bloggers like this: