4 vanliga sätt att paketera en webbutbildning
Paketeringen kan vara nyckeln till att dina kursdeltagare når framgång när de går din webbutbildning. Detta är något som du behöver ta beslut om INNAN du börjar skapa din digitala utbildning eller kurs. Din kurs finns ju för dina kursdeltagare. Därför behöver paketeringen och typ av utbildning passa dem. När jag skriver paketera menar jag hur du väljer att sätta upp din kurs. Exempel som jag kommer gå in på närmare i det här inlägget är självstudiekurs, självstudiekurs med uppföljning, program/medlemsskap samt webbinar/workshop.
Utifrån min erfarenhet är grunden att utgå från målgruppens behov och vad de ska få för resultat av att gå kursen. Något som kan låta både luddigt och krångligt. Men jag ska i det här inlägget reda ut begreppen och gå igenom olika paketeringar utifrån olika behov. Samt vad de har för fördelar och nackdelar.
Det här inlägget baseras på mina mer än 20 års erfarenhet av att skapa webbutbildningar och onlinekurser. Naturligtvis finns det flera varianter och sätt att paketera och skapa kurser, men det här är min best practice.
I videon nedan pratar jag om hur du väljer vilken typ av digital kurs du ska göra.
Självstudiekurs
För många är det detta man tänker på när det kommer till onlineutbildningar. Stor frihet och att kursdeltagarna lär sig helt på egen hand. Detta är den största fördelen med att paketera din kunskap i en självstudie kurs, där deltagarna oftast inte har någon kontakt med dig. Men även kursdeltagarna får en större frihet då de själv planerar när de ska gå din kurs. Här kan du i stort sett ha hur många kursdeltagare som helst!
Det som är allra viktigast att tänka på är att du varierar mellan olika typer av innehåll. Som video, texter, ljudinspelningar, övningar och så vidare. Det underlättar för deltagarna att hålla motivationen uppe. Tänk också på att göra små och korta delar innehåll som går att ta till sig. Vi människor kan inte hålla fokus så länge och här kan microlearning vara något att fundera på.
Den här paketeringen lämpar sig bäst när:
- Det inte är ett alltför komplext ämne.
- Webbutbildningen handlar om ren kunskapsinlärning – alltså för att skapa förståelse eller ny kunskap.
- Kursdeltagarna ska kunna göra något efter en steg för steg genomgång eller guidning.
Detta är alltså en paketering som fungerar bra när det inte finns något större behov av uppföljning. Ofta kan en Facebookgrupp för kursdeltagarna vara ett bra komplement. Där kan du gå in regelbundet och besvara frågor som uppstår, men hur ofta och i vilken utsträckning avgör du själv. Uppföljning kan också göras i själv kursen genom att du lägger in frågor som man behöver svara på för att komma vidare. Då kan kursdeltagarna själva få en check på att de förstått och se sina egna framsteg.
Värt att nämna är att det i nuläget (2025) finns ett enormt utbud av självstudiekurser online. Därför behöver du verkligen hitta en nisch där du kan ge något unikt. Det handlar också om att bygga ditt varumärke och bli top of mind inom ditt område. Att du är den självklara experten som din målgrupp vänder sig till. Egentligen är det som med allt annat inom företagande oavsett om du erbjuder produkter eller tjänster. Din positionering och värdet av det du erbjuder är avgörande.
Självstudiekurs med uppföljning
Att kombinera självstudie med uppföljning är i många fall en fördel för att hålla dina kursdeltagare engagerade. Men även för att hjälpa dem framåt om de kör fast. Om du planerar uppföljningar så kan det innebära att du vill begränsa antalet kursdeltagare så att du kan ge värde till alla.
Jag rekommenderar den här paketeringen när:
- Det är lite mer komplext ämne.
- Kursdeltagarna ska göra en förändring av t ex ett beteende eller mindset.
- Om det är en mer omfattande utbildning som tar lång tid att gå igenom.
Du behöver för den skull inte ”låsa upp dig” helt och hållet. Ett sätt att ge uppföljning är att skapa öppna livetillfällen på 30-60 minuter där deltagarna deltar om de vill. Temat kan vara frågor och svar eller att sätta och följa upp mål. Självklart kräver det här att du avsätter tiden du bokat in, men ofta räcker det att lägga in de här tillfällena exempelvis en gång per månad. Precis som vid självstudier är en Facebookgrupp eller annan community ett bra sätt att följa upp dina kursdeltagare också.
Ett community är ett annat sätt att kunna följa upp deltagarna. Där kan du ge feedback eller svara på frågor. Dina kursdeltagare kan även stötta varandra.
Uppdatering juni 2025: jag håller just nu på att testa och utvärdera att använda en enkel AI-reflektion för att engagera kursdeltagarna mera. Det ger både mer variation i kursen men också känslan att få hjälp på vägen. Det här är inte en avancerad funktion utan syftar mest till att ge pepp och motivation. Detta är ett fint komplement exempelvis till en community.
Medlemskap eller program
En medlemskapstjänst kräver lite mer av dig. Det här innebär att kursdeltagarna ”prenumererar” genom att betala månadsvis för din onlineutbildning. Det de får kan vara t ex digitala workshops eller möten och genomgångar, nytt material som du skapar löpande. En stor fördel här är att du kan dra nytta av deltagarna då de har möjlighet att träffas regelbundet och ”hjälpa varandra” framåt. Det finns mycket kunskap och erfarenhet i en grupp! Jag skulle säga att du här behöver sätta ett tak för hur många deltagare du kan ha i ditt medlemskap. Det gör det dessutom lite extra exklusivt att vara med.
Ett program är å andra sidan en utbildning som du genomför under en avgränsad tid, men oftast tillsammans med kursdeltagarna. Genom regelbundna workshops eller genomgångar. Det gör att du blir lite mer ”låst”, men ger ofta stort värde och högre slutförandegrad än självstudiekurser. Här får du en grupp som lär känna och kan stötta varandra.
Det här rekommenderar jag om:
- Kursdeltagarna behöver stöd för en mer varaktig förändring över tid.
- Ämnet eller området utvecklas mycket och det hela tiden kommer nya saker.
- När din målgrupp vill ha ett sammanhang där de kan träffa och ha utbyte med andra i samma situation.
Det som du behöver tänka på innan du lanserar ett medlemskap är att ha en grov plan över åtminstone första 6-12 månaderna. Detta innebär att du behöver leverera nytt material och lärande över tid. Att teman och ämnen återkommer är inget konstigt, repetition är bara bra. Men för att hålla intresse och engagemang behöver du ge nytt värde eller perspektiv till din grupp.
Webbinar eller digital workshop
Sist men inte minst, detta är ett populärt sätt att lära ut online. Istället för att boka lokal och att de som ska delta kanske behöver resa så kan du göra din workshop digitalt. Detta kan vara allt från någon timme till en eller flera dagar.
Detta fungerar bästa när:
- Du vill inspirera inom ditt område.
- Det är något extra viktigt ämne som man kan behöva fördjupa sig i.
- Kursdeltagarna behöver få träna på konkreta saker för att få resultat.
Detta är rätt likt att genomföra seminarier, föreläsningar eller workshops IRL. Men du kan ofta ha fler deltagare även om du kommer att behöva fundera på hur många som är rimligt för att alla ska kunna ta plats och få ut mesta möjliga värde. Det här är ofta väldigt roligt och ger en intensiv men fin upplevelse för dig och deltagarna.
Sammanfattning
Paketera din webbutbildning med utgångspunkt i vad målgruppen ska lära sig. Och vad de har för behov av stöd och uppföljning. Det finns egentligen inga rätt och fel här, det bästa är att testa sig fram. Men om du skapar en kurs, tänk på att göra en kortare kurs först. Då kan du få indikationer på om den fungerar för att ge resultat. Du kan alltid bygga på och göra om, även efter lansering.
Vill du göra en digital utbildning och funderar på vilken plattform du ska använda? Här kan du läsa mer mina 5 bästa tips för att komma igång med New Zenler >>
För att göra din webbutbildning engagerande och motiverande så har jag även skrivit ett inlägg om 10 STEG TILL ATT SKAPA ENGAGERANDE WEBBKURSER
Fler resurser som hjälper dig skapa ett en webbkurs med ett engagerande innehåll >>
Stort lycka till med ditt kursskapande!