Om du har en hemsida så gissar jag att du vill att den ska synas på Google. Det är ett bra sätt att få besökare som är intresserade av det som du faktiskt erbjuder. Du kan få besökare till hemsidan på flera sätt, bland annat via sociala medier och länkar. Men för många är det värdefullt att också få besökare som sökt efter något som man faktiskt erbjuder. Men att komma dit kräver en del arbete och kunskap.
Min väg till att synas på Google
Min resa inom SEO (sökmotoroptimering) har varit lång och absolut inte spikrak… utan egentligen rätt svår. SEO innebär att optimera din hemsida för att få en bättre placering på Google.
När min hemsida var helt ny hade jag 0 besökare, som alla andra. När det poppade in 1 blev jag superglad och bara ”wow, nu händer det”. Men tror du att det gav något resultat för mig? Nej, jag insåg att det krävs många fler besökare för att någon skulle boka en av mina tider…
Jag lärde mig via trial and error
Vad gjorde jag då? Googlade haha… Läste bloggar, tutorials och testade mig fram. En lång process som tog mig massor med tid. Eftersom SEO inte ger resultat direkt tar det rätt lång tid att se om något fungerat. Att sedan justera när det inte gör det och så invänta resultat igen. Här någonstans beslutade jag att detta inte var för mig… Dock är jag inte den som ger upp i första taget. Så vet du var jag gjorde? Jag tog ett jobb för ett företag som sökmotoroptimerade hemsidor till sina kunder. Jag hade ingen aning vad det innebar, på riktigt. Mina självstudier hade verkligen inte gett hela bilden. Men med instruktioner om sökord, länkar, hemsidans hastighet, mobilanpassning och allt som hör till arbetade jag med mängder av hemsidor under tre månader.
Och poletten trillade ner. Jag började förstå. Dels vill Google visa bra resultat för den som söker. Något som svarar på sökningen. Hemsidan ska inte endast ha rätt sökord utan mycket mer. Tänk att du har en butik, vad visar du i skyltfönstret? Den produkt som ingen någonsin köper?
Sökorden säger mycket om hemsidans innehåll. Men innehållet är nyckeln till framgångsrik sökmotoroptimering. Det ska vara unikt, relevant och ge svar på det man sökt efter, oavsett om man söker en produkt, information eller ett visst varumärke. Detta kändes som magi för mig!
Under senaste året har mina besökare ökat med 300 %. Idag hjälper jag även kunder att få fler besökare på hemsidan.
En av de viktigaste faktorerna i kombination med övriga åtgärder är alltså ett innehåll som är unikt och skapar värde. Att se helheten och inse att allt handlar om den som söker efter något ska få bästa möjliga svar.
Om du har en butik, vad väljer du att sätta i skyltfönstret? Kanske inte de produkter som ingen någonsin köper eller tittar på i butiken? Detsamma gäller Google, de vill visa bra och värdefulla hemsidor högt i resultaten.
Nu vill jag hjälpa dig lyckas
För att kunna hjälpa dig så att du inte behöver lägga år på att trixa och testa så har jag paketerat mina bästa insikter i en onlinekurs. Då kan din hemsida också börja synas på Google!
Där får du mina erfarenheter paketerade så att du kan komma igång mycket snabbare än jag gjorde. Utan att behöva sitta och själv testa dig fram och fastna i vanliga fallgropar. Allt du behöver för att börja finns i en och samma kurs. I kursen får du också ett ramverk för ditt innehåll. Så att du kan skapa ett ett unikt värdefull innehåll.
I kursen får du lära dig de fem viktigaste delarna för att steg för steg göra det grundläggande arbetet på din hemsida.
Med en bra grund och regelbundna uppföljningar av din SEO kan du också öka antalet besökare!
Kursen innehåller det viktigaste inom SEO för att du ska kunna få fler besökare till hemsidan. Du får också en konkret steg för steg checklista, så att du kan genomföra det du lär dig direkt.