Start » Designblogg med tips och inspiration för en hemsida besökare gillar » Sökordsanalys | så optimerar du hemsidan och får fler relevanta besökare

Sökordsanalys | så optimerar du hemsidan och får fler relevanta besökare

Sökordsanalys för att bli mer relevant

Varför ska jag göra sökordsanalys?

Du ska göra detta för att få fler besökare till din hemsida. Men inte vilka besökare som helst, utan rätt besökare. Med detta menar jag de besökare som faktiskt söker det du erbjuder och är potentiella kunder till dig. Arbete med att hitta relevanta sökord är ett långsiktigt arbete som är en del av det som kallas sökmotoroptimering (SEO).

Grunden för att du på sikt ska få många besökare till din hemsida är att du arbetar aktivt med att skapa nytt innehåll. Varje nytt inlägg behöver dessutom vara relevant för din målgrupp och handla om något som de troligen kan söka efter. Plus att du behöver hålla dig inom ditt område och det du erbjuder eftersom det blir enklare att förstå vad din hemsida handlar om. Både för besökare och sökmotorer. Man kan säga att algoritmerna som rankar hemsidor och “väljer” var de ska synas bland sökresultaten behöver också förstå vad din hemsida handlar om. Samt se att ditt innehåll hör ihop och inte spretar för mycket.

När du har koll på vad din målgrupp söker kan du med andra ord baka in detta i ditt innehåll som s.k sökord. Du tillför då ett värde för dem som besöker din sida. De känner igen sig och stannar med större sannolikhet kvar på din hemsida. Innehållet du skriver kan handla om handledning, tips, inspiration, blogg är ett perfekt verktyg för att kontinuerligt skapa nytt innehåll.

Vad innebär en analys av sökord egentligen?Här får du svaret!

Idag talas det mycket om SEO och sökordsanalys. Det handlar i grunden om att tänka logiskt och att utgå från ditt företag och dina erbjudanden. Och framförallt att ha koll på vad din målgrupp söker efter. Det kan du ta reda på genom att göra en sökordsanalys. Du börjar då med att fundera på vad ditt företag erbjuder och vad din hemsida handlar om. Sedan är det också viktigt att göra en analys av vad liknande företags hemsidor har för sökord med bra placeringar i sökresultaten. Försök framförallt hitta sökord som ligger nära dem du vill optimera din egen hemsida för. Här handlar det också om att vara kreativ och hitta så kallade long tail sökord. Detta är varianter på dina nyckelord som är mer beskrivande eller t ex en fråga.

Så här hittar du sökord för din nisch

Börja med att du listar följande:

  • Vad erbjuder jag för produkter eller tjänster?
  • Vilken kompetens har jag?
  • Vad söker min målgrupp efter -vad behöver de hjälp med eller vad är de nyfikna på inom mitt område?
  • Vilka sökord använder mina konkurrenter på sina hemsidor?

Det som målgruppen söker efter är en nyckel i detta arbete. Med det menar jag: det som de skriver in i sökfältet på Google för att hitta din sida. Om deras sökningar i nuläget inte stämmer överens med vad du använder för begrepp på din hemsida som kommer de troligen inte hitta just din sida.

Detta är lite av ett detektivarbete. Men med en väl genomförd sökordsanalys har du ett mycket bra underlag för din SEO. Jag rekommenderar att du listar ett antal sökord som du även kan använda till din blogg sedan. För bra SEO krävs att du endast använder ett sökord som nyckelord på endast en sida, eller ett inlägg.

Identifiera relevanta nyckelord

Nu är det dags att ta fram de mest relevanta sökorden (som även kallas nyckelord) för det du erbjuder. Ett tips är att kika på andra hemsidor i din bransch. Vad använder de för ord i sina rubriker och innehåll? Notera orden och fundera sedan på synonymer eller relaterade sökord. På Google får du förslag även på relaterade sökningar när du har sökt efter något. Detta är oftast närliggande sökresultat som kan vara bra för dig att kika på för dina egna sökord.

Lägg in alla sökord och fraser i ett Excellark, de du inte använder direkt är bra att kunna använda senare i t ex blogginlägg.

Sträva efter att hitta sökord som har relativt stor sökvolym (antal personer som söker efter detta per månad) men så låg konkurrens som möjligt (antal hemsidor som rankas på det ordet). Optimalt är att ha hög sökvolym och låg konkurrens. Ofta är det dock en fördel att använda många sökord eller fraser som har lägre sökvolym och konkurrens, för på det stora hela täcker du in många sökningar.

Ett bra innehåll räcker långt, tänk ur din målgrupps perspektiv!

När du skriver innehållet på din hemsida är prio ett att tänka med dina besökares ord. Long tail sökord innebär oftast flera ord som är mer överensstämmande med vad din besökare söker på -deras sökfras. Många sökningar är innehåller inte endast ett ord. Har du ett bra innehåll som är relevant för dina besökare så är möjligheten stor att du täcker in fler sökfraser och relevanta sökord. Ett bra sätt att ta reda på vad man undrar och söker på i din nisch är att använda verktyget answerthepublic.com.

Att göra en sökordsanalys

Verktyg för en bra analys av sökord

Jag rekommenderar att du använder något av alla de SEO verktygen som finns på marknaden. Det finns många bland annat keywords everywhere som är ett Chrome tillägg där du direkt får en del data när du söker på ett visst ord.

Det finns som sagt ett stort antal verktyg. Men ett som du kan använda kostnadsfritt till en viss gräns är Google sökordsplanerare. Välj ut ett antal ord och gör sedan en sökning i ett nyckelordsanalys i google ads eget verktyg Google Keyword planner. Du kommer även att få förslag på liknande sökord som du kan använda. Då får du hjälp med rekommenderade sökord och även annat som behöver åtgärdas på din hemsida. Med bra verktyg och rätt sökord kommer du att uppleva att fler besökare hittar till din hemsida.

För att du ska kunna följa upp resultat av ditt arbete över tid behöver du mäta antal besökare. Ett bra verktyg för detta är Google Analytics. SEO arbete är inte en quick fix utan något som ger resultat på längre sikt. Därför är det viktigt att du mäter resultaten regelbundet och vid behov justerar dina strategier.

Så här gör du en sökordsanalys

Har du ett antal sökord du vill ha hjälp att optimera på din hemsida men känner att du inte riktigt har tid eller lust att göra det själv?

Jag hjälper företag att genomföra sökordsanalys och även mer omfattande SEO-analys av innehåll och användarupplevelse på hemsidan. När jag levererar webbdesign från grunden gör jag alltid en grundläggande sökordsanalys för din hemsida och vid behov även skapar innehåll som är sökordsoptimerat. Skicka ett mail till mig idag för att få veta mer eller boka in en kostnadsfri behovsgenomgång.

Rulla till toppen