Sökordsanalys -ta reda på vad din målgrupp söker efter

Vad är en sökordsanalys?

För att just din målgrupp ska hitta till din hemsida behöver du ha koll på vad de söker efter. Det kan du ta reda på när du gör en sökordsanalys. Det gör du genom att fundera på vad din hemsida handlar om. Med fördel kan du lista följande:

  • Vad erbjuder jag för produkter eller tjänster?
  • Vilken kompetens har jag?
  • Vad söker min målgrupp efter?
  • Vad har mina konkurrenter för sökord på sina hemsidor?

Detta är lite av ett detektivarbete. Men med en väl genomförd sökordsanalys har du ett mycket bra underlag för din SEO. Jag rekommenderar att du listar ett antal sökord som du även kan använda till din blogg sedan. För bra SEO krävs att du endast använder ett sökord som nyckelord på endast en sida, eller ett inlägg.

Därför ska du göra en sökordsanalys

Grunden för att du på sikt ska få många besökare till din hemsida är att du arbetar aktivt med att skapa nytt innehåll. Varje nytt inlägg behöver dessutom vara relevant för din målgrupp och handla om något som de troligen kan söka efter. När du har koll på vad din målgrupp söker kan du med andra ord baka in detta i ditt innehåll. Du tillför då ett extra värde för dem som besöker din sida. Det kan handla om handledning, tips, inspiration.

Det viktiga är att du håller dig inom din nisch, det område som du arbetar inom. Då blir du relevant både för besökare och för Google. Algoritmerna som rankar hemsidor och ”väljer” var de ska synas bland sökresultaten behöver också förstå vad din hemsida handlar om. Samt se att ditt innehåll hör ihop och inte spretar för mycket.

Att göra en sökordsanalys

Tips för en bra analys av sökord

Börja med att kika på andra hemsidor i din bransch. Vad använder de för ord i sina rubriker, länkar till sidorna? Notera orden och fundera sedan på synonymer eller varianter på orden.

Skriv sedan ned det du gör, vad din hemsida handlar om i korta drag. Notera viktiga nyckelord.

Välj ut ett antal ord och gör sedan en sökning i ett nyckelordsanalys verktyg som Google Keyword planner eller annat verktyg som du trivs att arbeta med. Du kommer då att få förslag på liknande sökord som du kan använda.

Sträva efter att hitta sökord som har relativt stor sökvolym (antal personer som söker efter detta per månad) samt så låg konkurrens som möjligt (antal hemsidor som rankas på det ordet). Optimalt är att ha hög sökvolym och låg konkurrens.

Jag hjälper företag med sökordsanalyser och även mer omfattande SEO-analys. När jag levererar webbdesign från grunden gör jag alltid en grundläggande sökordsanalys för din hemsida. Skicka ett mail till mig idag för att få veta mer eller boka in en kostnadsfri behovsgenomgång.

Scroll to Top