Onlinekurs – dela din kunskap dygnet runt, året om

Vad är en onlinekurs?

Digital utbildning, onlinekurs, webbkurs kärt barn har många namn. Det som vi en gång i tiden kallade för e-learning har fått en renässans på senare år. Den gemensamma nämnaren är att det finns utbildningsmaterial av olika slag paketerat på en plattform. Det finns egentligen inga hinder för vad du kan lära ut via en digital utbildning. Och personligen tycker jag inte att valet av plattform är så jätteviktigt.

Varför ska du skapa en onlinekurs?

Det finns en mängd fördelar med att erbjuda paketerade utbildningar online. Du kan genom en bra struktur och tydligt innehåll låta dina kursdeltagare gå utbildningen när de vill, var de vill och i sin egen takt. Det är här de stora möjligheterna finns för dig.

  • Du kan dela din kunskap med i stort sett hela världen. På det viset kan du hjälpa så många fler kunder än om du arbetar 1 till 1, eller utbildar i klassrum.
  • Det är möjligt att sälja din kurser dygnet runt.
  • Du får en stor räckvidd för dina utbildningar, vilket även är positivt ur marknadsföringssyfte.
skapa webbkurser

Så kommer du igång

Som allt annat förespråkar jag starkt att du gör research innan du börjar skapa din onlinekurs. Vad är det för utmaningar din målgrupp har som de kan få hjälp att lösa genom din kurs? Kartlägg genom att ställa frågor till befintliga kunder, gå igenom tidigare uppdrag du haft. Fokusera sedan på en utmaning som du vill hjälpa din målgrupp att lösa. För brett och för mycket innehåll blir svårare både att sälja och att skapa värde för målgruppen. Du vill inte ha kursdeltagare som köper kursen men inte går färdigt.

När du har koll på vad din digitala utbildning ska handla om är det dags att sätta kursmål. Tänk utifrån vad kursdeltagarna ska kunna, göra eller kanske förstå efter genomgången kurs? Formulera detta som mål som helst kan följas upp efteråt. Nu har du även koll på värdet eller resultatet av kursen. Det här är värdefullt att använda i din marknadsföring sedan.

Planering och produktion av din onlinekurs

Utifrån kursmålen är det sedan dags att skapa en disposition eller grov struktur för din webbkurs. Om du gör detta i rubrikform så har du mycket gratis sedan när du ska fylla på med innehåll. Försök att sätta dig in i kursdeltagarens situation, vad behöver hen för kunskap för att nå önskat resultat med att ha gått kursen? Jag vet att det är lätt att fokusera på vad du vill lära ut, men detta överensstämmer inte alltid med vad kursdeltagaren faktiskt behöver. Kom ihåg att en riktigt bra digital utbildning ger aha-upplevelser och hjälper dina kursdeltagare utvecklas, lösa ett problem eller genomföra något de vill göra.

Specificera vilken typ av innehåll du ska ha under respektive rubrik. Ett tips är att variera typ av innehåll så mycket som möjligt. Det håller kursdeltagarna mer alerta och ger en bra helhetsupplevelse. Typ av innehåll kan vara video, ljud, foton, illustrationer, tex, övningar och så vidare. Ta även hänsyn till olika lärstilar och komplettera gärna vide/ljud med en text så att dina kursdeltagare kan ta till sig innehållet på det sätt som passar dem bäst.

Sammanfattning

Det viktigaste för att du ska göra en onlinekurs som både säljer och blir omtyckt är att utgår från dina kursdeltagares situation. Vad hjälper du dem med? Att sedan välja plattform, marknadsföra och sälja är egna områden som jag kommer att skriva om vid senare tillfälle.

Jag hjälper företag att designa och producera webbkurser men även med webbdesign och andra digitala tjänster. Behöver du hjälp igång eller vill ha konsultation, skicka ett mail till mig idag för att få veta mer eller boka in en kostnadsfri behovsgenomgång.

Jag har arbetat med både behovsanalys, design och framtagning av digital utbildning sedan år 1999. Det har hänt mycket sedan dess, men en sak består och det är att hålla fokus på målgruppen och det värde som vi vill hjälpa dem skapa.

Scroll to Top