fbpx

Ta kontroll över första intrycket av ditt företag online

Hur skapar du det första intrycket av ditt företag online?

Att driva företag online är på många sätt ganska likt hur du gör IRL. På andra sätt skiljer det sig rätt mycket. När det kommer till marknadsföring och synlighet så har vi aldrig haft så stora möjligheter att nå ut. Både lokalt, regionalt och globalt. Detta är en fantastisk möjlighet för att företag som ägnar sig år digital marknadsföring. En del av arbetet med marknadsplanen bör innefatta en tanke på de personer som möter ditt företag för allra första gången. Du har egentligen inte så stor möjlighet att påverka var detta sker. Det är möjligt genom riktad annonsering eller att finnas på t ex Google my Business att till viss del styra var personer hamnar och ser det du erbjuder. Men egentligen vet du inte.

Skapa en röd tråd och var konsekvent

Kanske tänker du nu att det är svårt att ta kontroll över första intrycket när du inte vet var målgruppen möter ditt företag första gången. Online är det ofta lite andra förutsättningar då det man ser först av dig sällan är du. När du möter någon IRL har du mer kontroll över situationen och det personen ser/möter. Du vet inte alltid vad som är det första som personer i din målgrupp ser av dig och ditt företag. Inte sällan är Google “en väg in”. Några grundläggande faktorer är:

  • Kartlägg och få koll på hela kundresan, vad personer i din målgrupp gör, hur de känner och tänker
  • Ha ett tydligt varumärke, färger, typsnitt, grafiskt uttryck och även exempelvis hur du kommunicerar muntligt
  • Fundera på hur du visar vem du är som står bakom företaget och hur du visualiserar det
  • Ringa in din nisch och ditt budskap utifrån behoven som bland annat kundresan kan ge information om
  • Konkretisera företagets värderingar, skriv ner dessa och förankra hos alla som arbetar i organisationen

Utifrån kundresan och de undersökningar du gör där så får du ofta en bild av vad din målgrupp söker. Även om de finns på flera olika ställen är det bra att du prioriterar och har en digital strategi för var du ska synas. På det viset är det enklare både att ha en röd tråd och vara konsekvent. Det blir dessutom oftast mindre stressigt för dig.

företag online skapa en röd tråd

Sammanfattning hur du tar kontroll över första intrycket

Driver du företag online och har koll på ovan faktorer så ger det dig en bra förutsättning att alltid kunna ge ett bra första intryck. Du kan arbeta både strukturerat och medvetet med den helhetsupplevelse som ditt företag skapar online. Om du känner att du vill ha hjälp så har jag både kunskap och erfarenhet inom bland annat UX-design, webbdesign, sociala medier och digital strategi.

Jag erbjuder alltid en kostnadsfri behovsgenomgång på 30-45 min där jag ställer frågor för att ringa in de utmaningar du har och hur jag skulle kunna hjälpa dig. Du förbinder dig inte till något. En bonus är att de jag träffat brukar uppleva att det är nyttigt för dem att fundera på de saker jag frågar om.

Boka in din behovsgenomgång via knappen nedan, eller maila mig.

Scroll to Top