Användbarhet -så hjälper det din hemsida att konvertera

Användbarhet -vad är det?

Jag skulle säga att användbarhet, precis som det låter är något som kan användas. Enligt ISO 9241-11 är definitionen:

“Den grad i vilken specifika användare kan använda en produkt för att uppnå ett specifikt mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt i ett givet sammanhang.”

Det ska alltså inte endast gå att använda din hemsida. Dina besökare ska även kunna uppnå det mål de hade när de kom dit. Dessutom ska de kunna göra på ett effektivt sätt, och de ska känna sig nöjda när de är klara. Det handlar alltså om att du hjälper dina besökare konvertera till prenumeranter, kunder eller medlemmar (utifrån det mål du har med hemsidan). Med hög användbarhet hjälper du dina besöakre bli kunder.

Detta påverkar din hemsidas användbarhet

Flödet från att en besökare kommer till din hemsida fram till konvertering ska vara supertydligt och enkel. Det kan låta självklart och lätt att fixa. Men det är tyvärr långt ifrån alla hemsidor som fungerar så. Det är en av de saker som du ska börja med att fundera på innan du skapar din hemsida. Hur ser besökarens flöde genom sidan ut? Går det att hitta det man söker oavsett var man kom in på sidan?

Det som påverkar användbarheten är bland annat:

  • Navigeringen – är det enkelt att hitta på sidan?
  • Layout – är sidan logiskt upplagd?
  • Text, rubriker, bilder och knappar – går det snabbt att se vad sidan handlar om?
  • Mobilvänlig – ser hemsidan bra ut även i mobilen och på mindre datorskärmar?
  • Färger och typsnitt – är det lätt att läsa vad som står?
  • Logik – är det tydligt vad som är klickbart och vad man kommer vid klick?
Användbarhet med ett logiskt flöde på din hemsida

Så säkerställer du att din hemsida är användbar

Att arbeta med något som kallas för användarcentrerad design är ett sätt utgå från vad användarna gör och vilka behov de har. Det handlar om att tänka ur användarens perspektiv och inte endast vilka produkter och tjänster som du erbjuder. Fokusera snarare din hemsidas innehåll på hur du kan hjälpa besökare/användare att lösa sina problem.

Det är lätt att bli hemmablind. När du suttit med din hemsida länge så känner du till den väldigt väl. Det blir svårt för dig själv att se saker som kanske inte fungerar så bra för besökare. För att kunna säkerställa din hemsidas användbarhet så finns fler sätt och metoder. Ett sätt som är riktigt bra är att användartesta hemsidan.

För ett användartest behöver du några personer ur din målgrupp (de som typiskt hittar din sida och vill ha din hjälp). Sedan behöver du också några olika uppgifter som de ska göra på hemsidan. Samt uppföljande frågor. Jag rekommenderar åtminstone 4-5 personer som deltar så att du kan se vad som återkommer och får lite bredd i testet.

När du gör användartest kommer du att kunna se saker som fungerar bra, men också sådant som du kan behöva justera på din hemsida. Du får ett testbaserat underlag för att justera din hemsida. Det är bra att följa upp med en genomgång efter justeringarna också för att verifiera att det blev bra.

Jag erbjuder en tjänst som jag kallar upplevelsekollen. Det innebär att jag hjälper dig med användartesterna från planering till genomförande samt ett sammanställt underlag för justeringar av din hemsida.

När jag levererar webbdesign från grunden kan du alltid inkludera en upplevelsekoll. Skicka ett mail till mig idag för att få veta mer eller boka in en kostnadsfri behovsgenomgång.

Scroll to Top