Konvertering genom en enkel och lättanvänd hemsida

Konvertering på hemsidan

Vad betyder konvertering?

Konvertering är ett begrepp som används dagligen. Både i sociala medier och på hemsidor. I stort sett alla företag har konvertering som mål med sin hemsida och sin närvaro online. Men det är inte helt självklart vad det egentligen innebär. Att konvertera innebär ju egentligen att man övergår från någonting till något annat. Exempelvis kan en besökare på en hemsida konvertera till att bli en kund.

Det handlar dock om många fler saker än att bli kund. Oftast är det enklare med flera steg på väg mot att bli kund. Vi vill ju skapa relationer, bygga förtroende och även lära känna dem vi ska handla av. Vanliga vägar framåt är t ex att erbjuda ett nyhetsbrev, kostnadsfri genomgång eller analys, ett gratismaterial, webbinar eller liknande. Att ta del av sådana erbjudande innebär också en konvertering.

Det är helt och hållet dina mål med din hemsida som avgör vad som är ett bra resultat för din sida.

Så kan du påverka konverteringsgraden

Konverteringsgrad innebär egentligen hur många procent av dina besökare som slutför något av de mål du satt med hemsidan. Med det menar jag att de prenumererar, köper något eller kanske mailar dig. Konverteringsgraden varierar mellan olika branscher, men för en e-handelssite kan den ligga på mellan 2-6 %. Det är med andra ord inte så hög procent av besökarna som faktiskt köper något.

Du kan göra en hel del med din egen webbplats för att påverka detta. Såklart inte enorma skillnader, men det finns en del grundläggande misstag som kan göra att konverteringarna uteblir helt. En hemsida som är lätt att använda och som ger en positiv upplevelse för besökaren ger mycket större chanser. En dålig upplevelse pga en svår och krånglig sida får de flesta att lämna.

3 viktiga tips för ditt företags hemsida:

  • Se till att hemsidan ser bra ut på mobiltelefonen!! Detta är a och o idag och de flesta hemsidor gör det. Men jag har stött på många sidor som inte har gjort det. Om du själv skapar din sida i WordPress behöver du oftast gå in det visningsläge där du ser hur det ser ut i mobilen och justera bilder, marginaler och så vidare. Det är väl värt besväret.
  • Arbeta med en tydlig struktur på sidan. Detta bör du lägga gott om tid på. Tänk enkelt. Rubriker, bilder, texter -allt ska helst tillföra något och hjälpa besökare hitta det som hen söker.
  • Ha tydliga “call to action” högt upp på sidan. Detta innebär uppmaningar till att göra något. Ett exempel är en knapp där det står: “få din kostnadsfria guide”, eller “boka ett möte”.

En stor del av arbetet handlar om att du behöver tänka dig in i besökarens situation. Det är bra att veta vad hen söker efter. Utifrån det kan du designa din hemsida med detta som utgångspunkt. Dessutom bör du gärna testar din hemsida genom att låta personer klicka runt. På det viset kan du få mer input till om det finns bra förutsättningar för konvertering. Självklart kan du sedan löpande justera allteftersom du ser hur konverteringsgraden är.

Jag hjälper företag bland annat med uppdatering av befintliga hemsidor, SEO-analys. När jag levererar webbdesign från grunden ingår alltid en grundläggande sökordsanalys för din hemsida. Detta hjälper dig att på sikt få trafik till sidan. Vill du ha min hjälp? Börja med att boka en behovsgenomgång nedan.

Rulla till toppen