Detta gör en UX expert
UX eller User Experience kan översättas till svenska som användarupplevelse. Denna upplevelse uppstår när du använder en digital produkt eller tjänst. Detta kan vara t ex en app, hemsida eller interaktiv tavla. Säkert har du egna erfarenheter av mindre bra användarupplevelser, vanligtvis blir man ofta mer positivt inställd vid en bra användarupplevelse.
En UX expert arbetar med att skapa så bra användarupplevelser som möjligt. Detta är en av de viktigaste faktorerna för att en besökare (användare) på hemsidan ska konvertera till kund, prenumerant eller liknande. UX experten kartlägger hur digitala produkter och tjänster används. Samt även vilka behov användaren har, genom analys och olika undersökningar. Exempelvis intervjuer, enkäter eller genom observation. Det är alltid viktigt att genomföra grundliga användarstudier när en ny hemsida eller app ska designas.
Affärsnytta med UX
Att nå företagsmål och verkligen få affärsnytta av webbplatsen är ett annat viktigt område som många kanske inte tänker på. Men att optimera en hemsida för att uppfylla företagsmål är en av de uppgifter som en UX-designer sysslar med. Detta genom att arbeta med data både från användartester, Google Analytics men även utifrån från best practice inom användarbeteenden och psykologi. Det handlar exempelvis om processerna bakom köpbeslut. Men även att kunna se var besökare lämnar köpresan utan att slutföra. Då kan man gå djupare in i detta på själva hemsidan och hitta vad som är orsaken.
Att byta färg på en knapp kan låta simpelt men det ligger en hel del arbete bakom en sådan förändring. Och det kan göra jättestor skillnad för hemsidans resultat. Bakom ligger flera tester och experiment för att hitta en optimering som ger bästa möjliga avkastning från webbplatsen.
Analys för att kartlägga behov
Att arbeta med UX handlar mycket om att försöka förstå målgruppen och deras förutsättningar samt sammanhang. För mig är en empatiskt och inkännande förmåga centralt för att kunna göra det. Jag skapar förståelsen genom att jag observerar, intervjuar eller ställer frågor via enkäter. Dessutom är det viktigt att verkligen ta reda på i vilka sammanhang målgruppen kommer att använda appen eller hemsidan.
Det är mycket som UX experten beaktar, här är några exempel:
- Ska appen/hemsidan användas på dator/mobil
- I vilken miljö sker användningen? Inomhus, utomhus, finns det wi-fi?
- Användarnas ålder
- Teknikmognad
- Eventuella funktionsnedsättningar (syn, hörsel)
- Är interaktionerna enkla och intuitiva?
- Analyser och data över användarbeteenden på hemsidan.
Allt det här låter säkert självklart för dig. Dock är alltför många digitala lösningar idag rena katastrofen för användarna.
Digital teknik kan skapa stress om användarupplevelsen är dålig
Vi är många som har upplevt att en digital produkt eller tjänst är svår att använda. Alltför ofta har det inte gått att hitta det man söker efter. Tiden det tar när man inte ger upp… Eller förlorade kunder p.g.a. att de har tröttnat och hittat ett bättre alternativ hos konkurrenten. Här finns det mycket att vinna på när du väljer att investera i bra UX. Detta är verkligen en nödvändig del när du vill skapa en hemsida, app eller annan digital lösning. Vi vill inte känna oss dumma, när vi inte förstår hur vi ska göra så skapar det stress. Många av oss väljer att inte använda lösningen alls. Samtidigt finns det ett antal personligheter som försöker hitta “rätt sätt” för att slutföra det som de tänkt göra.
Vill du diskutera UX eller konsultera mig för användarstudier eller användartester?
Jag hjälper ditt företag med tjänster inom design men även User research och användartester. När jag levererar webbdesign från grunden gör jag alltid en grundläggande analys av målgruppens behov och du får en prototyp som du kan testa för din hemsida. Skicka ett mail till mig idag för att få veta mer eller boka in en kostnadsfri behovsgenomgång.