Digital strategi – börja prioritera idag
Behöver jag en digital strategi? Svaret är att du troligen gör det, åtminstone om du använder digitala kanaler för exempelvis marknadsföring, för att hitta samarbeten, nätverka eller liknande.
Drömmer du också om en minskad digital stress i ditt företagande? Du är långt ifrån ensam. Många småföretagare har en känsla av att de nästan drunknar i alla måsten. Det kan vara att posta inlägg varje dag, svara på andras inlägg, spela in filmer, skapa bilder. Att du sedan ska hinna med din egen kärnverksamhet skapar också stress då du kanske känner ett måste att synas och nå ut. Har du funderat på var det är mest värdefullt för dig att synas? På vilket sätt du bäst når ut med ditt budskap till din målgrupp?
Alla är överallt, måste inte jag också vara det?
Svaret är nej, du måste inte synas överallt, hela tiden. Om du inte absolut vill, har tiden och tycker att det är roligt. Om du endast känner dig stressad och alltihop blir ett måste så kommer det att märkas och du når inte alls ut i den omfattning som du förväntar dig. Sedan är inte alla överallt, ofta som ny företagare är det lätt att drunkna i alla måsten. Men det som egentligen borde göras först är att ta ett steg tillbaka och fundera över vad man vill uppnå.
Exempelvis kan det passa något företag jättebra att kommunicera med sin målgrupp via LinkedIn, andra har målgruppen lokalt och träffar dem IRL, då kan en hemsida med mer information vara fullt tillräckligt. Men på det stora hela så beror allt helt och hållet på ditt företags mål och ambitionsnivå.
Grunden i en digital strategi
För att du ska få en bra strategi som du också kommer att ha nytta av behöver du börja med nuläget. Sätt dig ner och skriv ner hur det ser ut idag:
- Vilka kanaler lägger du regelbundet upp innehåll på?
- Vilka andra digitala verktyg använder du respektive betalar du för?
- Vad får du mest i utbyte relaterat till det arbete du lägger ner?
- Vad fungerar inte alls?
Sedan bör du ställa och besvara nedan frågor för att få en grund för en digital strategi, detta är det önskade läget, hur du vill ha det:
- Varför ska jag synas online? Vad är det huvudsakliga syftet?
- Vem vill jag nå – vilken är min målgrupp, var finns de online? Beskriv gärna ett par olika personer i din målgrupp så tydligt som möjligt så att du vet ”vem du pratar med”.
- Vad ska jag göra för typ av innehåll? Vad lämpar sig bäst för min verksamhet, är det inspiration, utbildning, tips? Kartlägg kundresan för att få mer koll på vad du kan hjälpa din målgrupp med. Detta blir ett bra underlag för ditt innehåll sedan.
- Hur ska jag nå ut bäst? Vilken kanal ska jag fokusera på och hur ska potentiella kunder kunna nå mig?
- Var trivs jag själv bäst? Tycker du något är roligt så kommer det att märkas.
Nu har du en grund för din strategi. Du kan nu bryta ner målen (eller punkterna i ditt önskade läge) till mer konkreta aktiviteter, en plan. Här ska du vara så tydlig du kan med vilka verktyg du ska använda, vilka sociala kanaler du ska synas på. Speca ner vilken typ av innehåll du ska skapa och publicera, samt när du ska göra det.
Sammanfattningsvis – för att få nytta av din strategi
En strategi är inte till någon direkt nytta om du inte känner att du äger den. Om du aldrig tittar på den. Syftet med att göra en strategi är att få koll och att veta hur du ska agera och var. Plus att syftet med det du gör är tydligt. Det är meningen att detta ska hjälpa dig prioritera och få mer tid till din kärnverksamhet så att du kan leverera värde till dina kunder.
Vill du ha hjälp att ta fram en digital strategi för din verksamhet? Jag kan hjälpa dig att utifrån ditt företags mål skapa en strategi och plan för din synlighet och närvaro online. Du kan boka in en kostnadsfri behovsgenomgång nedan, så börjar vi där. Här kan du läsa mer om mina tjänster inom design.