Hur upplevs din hemsida av besökarna?

Därför har det stor betydelse hur din hemsida upplevs

Har du koll på hur besökare upplever din hemsida? Om inte så är det dags för dig att ta reda på det. I det här inlägget berättar jag hur!

hur upplevs din hemsida?

Vanliga orsaker till att dem som besöker en hemsida lämnar sidan direkt är:

  • Det tar för lång tid att se innehållet på sidan
  • Man hittar inte det man söker. Detta är ofta pga att layouten saknar ett tydligt flöde genom sidan. Effekten blir att det kan vara svårt att veta hur man kommer vidare.
  • Besökaren upplever att sidan är svår att använda och/eller rörig
  • Det är “fel personer” som kommer till din sida, dvs inte din målgrupp
  • Formuleringar i text talar inte till besökaren och hen upplever det svårt att förstå vad företaget bakom hemsidan erbjuder
  • Dessutom kan det saknas information om vem som äger sidan, inga foton eller tydliga kontaktuppgifter

Sammanfattningsvis handlar det om att din hemsida ska vara tydlig, relevant och skapa förtroende för ditt företag. Detta ger ofta en bra upplevelse för dem som besöker din hemsida. Därmed hittar de vad de söker, förstår hur de ska komma vidare på hemsidan.

Idag finns det mängder av hemsidor, varav många är direkta konkurrenter till dig. Vi avgör ofta inom några sekunder om det är en relevant sida eller inte. Då spelar besökarens upplevelse en stor roll för vilken hemsida (och därmed företag) som ger bäst intryck.

Så här gör du för att undersöka hur din hemsida upplevs

Det finns flera sätt att ta reda på hur hemsidan faktiskt upplevs. Det sätt som jag tycker att fungerar bäst är att att testa upplevelsen med hjälp av personer i målgruppen. Självklart kan du ta hjälp även av andra personer men då är det viktigt att de verkligen förstår din målgrupps behov. Det vill säga att testerna ska utgå från dina besökares perspektiv. Det tar du bäst reda på genom att intervjua personer i din målgrupp men du kan såklart även fråga befintliga kunder.

Syftet med detta är att du får en tydlig bild vad som fungerar och inte. Dessutom kan kan du ställa följdfrågor när du genomför testerna. Vi ser ofta på det vi själva gjort och kan ur vårt eget perspektiv. Det kan vara svårt att se det du själv arbetar med genom en kunds eller hemsidebesökares ögon.

Under själva testerna uppstår många aha-upplevelser när man ser vad besökare faktiskt gör eller inte gör på webbplatsen. Så ge dig själv en möjlighet att få testbaserat underlag för att förbättra din hemsida. Detta kallas för användartester och är en vedertagen metod. Den använder vi designers till att förbättra både hemsidor, system och appar. Efteråt har man ett fantastiskt underlag att arbeta vidare med. Utöver det ska man inte glömma att detta är grunden för att sedan fortsätta göra mindre justeringar på hemsidan. Var 6:e månad är en bra tumregel så du hinner se vad som fungerat bra och inte av de ändringar du gjort.

konverteringsoptimering

Sammanfattning

Att besökare upplever din hemsida på ett positivt sätt är en konkurrensfördel. Samtidigt är det ett sätt för dig att bygga förtroende för ditt online. Slutligen är en riktigt bra användarupplevelse också grundläggande för konvertering på hemsidan. Oavsett om du har som mål att din besökare ska:

  • Boka en tid
  • Kontakta dig
  • Prenumerera på ditt nyhetsbrev
  • Ta del av gratiserbjudande
  • Köpa en produkt
  • Fylla i en undersökning

Så är det viktigt att besökarna vill stanna kvar tillräckligt länge för att göra något av detta.

Slutligen, om du har investerat tid och pengar i en hemsida till ditt företag och kanske även annonserat för att få besökare på hemsidan? Men utan önskat resultat… Detta är frustrerande och kan kännas som att du slängt pengarna i sjön. Dock är det viktigt att komma ihåg att det tar tid att etablera en helt ny hemsida. Men du kan snabba upp processen samt skapa förutsättningar för en hemsida som faktiskt levererar.

Jag erbjuder en digital kurs där du steg för steg lär dig själv att upplevelsetesta din hemsida och förbättra besökarnas upplevelse. Du får tillgång till en kursdel i veckan under 6 veckor. Detta för att du ska hinna arbeta praktiskt med din hemsida och testerna under tiden. Du har sedan tillgång till kursen så länge du själv vill.

För endast 2450 kr exkl moms får du i denna webbkurs hjälp att själv testa upplevelsen på din hemsida och få underlag för att förbättra upplevelsen. Värdet på detta när du anlitar mig är ca 15 000 kr så detta är ett väldigt bra erbjudande för dig som gärna arbetar själv med hemsidan.

Ja tack, jag vill veta mer om kursen >>

hur upplevs din hemsida?
Scroll to Top