Konverteringsoptimering (CRO) – så får du din hemsida att leverera

konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att skapa en hemsida som gör besökare till kunder. Begreppet konvertering betyder inte endast att en besökare köper något. Men i de flesta fall innebär det att den som besöker hemsidan tar ett steg närmare att bli din kund.

Exempel på konverteringar är när din hemsidebesökare:

  • Prenumererar på ditt nyhetsbrev
  • Fyller i och skickar in kontaktformulär
  • Genomföra ett köp på sidan
  • Skriver en kommentar på bloggen
  • Delar något innehåll med andra
  • Klickar till dina sociala kanaler och följer dig där

Vad som är en konvertering just på din webbsida avgörs av de mål du har med sidan och även dina företagsmål. En förutsättning är att det finns tydliga åtgärder för besökaren att göra för att kunna ta del av ditt erbjudande eller prenumerera på nyhetsbrevet. Oftast använder man sig av en länk, knapp eller en pop-up ruta som innehåller ett formulär. Detta kallas för call to action eller en CTA. Konverteringarna är alltså inte bara viktiga om du är e-handlare med en hemsida som är en e-handel.

Vad innebär konverteringsoptimering?

När du medvetet gör justeringar på hemsidan för att öka antalet konverteringar så är det att konverteringsoptimera. För att du ska kunna göra det behöver du ha koll på vad som fungerar och inte. Genom verktyg som t ex Google Analytics kan du följa upp antalet besökare och hur ofta de konverterar eller klickar där du vill. Detta är grunden, dvs att du mäter konverteringsgraden (conversion rate). Om en besökare av 100 klickar så innebär det en konverteringsgrad på 1 %. Vad som är bra värde här beror på din bransch men oftast ligger det mellan 2-8 %. Riktigt effektiva hemsidor har ofta runt 5 %. Det låter kanske inte så mycket men om du har en bra organisk trafik så blir det ändå rätt så många besökare över tid.

Målet för dig är att öka antalet konverteringar.

konverteringsoptimering

Hur kommer jag igång med att optimera konverteringarna?

Första steget är att utgå från nuläget och den data du har. Sedan är det viktigt att du får koll på hur användare faktiskt beter sig på din hemsida. Detta kan du göra på flera sätt, bland annat genom att använda en sk heat map. Detta bör du komplettera med att göra användartester.

När du användartestar din hemsida så får du ett bra underlag för att göra ändringar som gör att du ökar antalet konverteringar. Detta är något som du ska göra ett par gånger. När du testat en gång och sedan gjort dina ändringar så kan du samla data t ex under 3 månader. Utvärdera förbättringarna och gör ett kompletterande test för att hitta ytterligare justeringar.

När du sedan ska ändra din hemsida är ett bra alternativ att göra ett A/B test eller a b testing, även kallat split test. Det innebär att du skapar en variant av t ex din första sida för att se vilken design som leder till flest konverteringar. Då visas ena varianten för hälften av besökarna och andra för andra hälften. Ett bra verktyg för att göra detta är Google Optimize.

Med konverteringsoptimering skapar du förutsättningar för att din hemsida ska bli en riktigt bra resurs i ditt företag. Det bästa är att se din webbsida som något som du kontinuerligt förbättrar. Gör användartester, A/B-tester som komplement, utvärdera och uppdatera. Ta det till en vana att följa upp dina konverteringar 1-2 gånger per år för att hela tiden kunna få största möjliga nytta av hemsidan.

Framtidssäkra din hemsida – säkerställ att dina besökare konverterar

Som företagare har vi många kostnader och investeringar som behöver göras. En hemsida är ofta en av de investeringarna. Därför är det ännu viktigare att den faktiskt gör nytta i ditt företag. Boka en genomgång av din hemsida med mig så kan vi tillsammans identifiera och prioritera åtgärder som kan hjälpa dig förbättra konverteringarna på din sida. Via knappen nedan kommer du till min bokning där du själv väljer en tid som passar dig.

Scroll to Top