Responsiv webbdesign -säkerställ att din hemsida ser bra ut i mobilen
Vad är responsiv webbdesign är en fråga som jag ofta får. Du har säkert hört begreppet vid något tillfälle. Ordet innebär att en hemsida är skalbar för olika skärmstorlek och därmed ser bra ut på olika enheter. I praktiken kan innebär det ofta att du behöver olika versioner av webbplatsen. Syftet är att upplevelsen ska bli lika bra oavsett om du besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Du har troligen besökt hemsidor via mobilen som ser ut som en hel webbsida men pytteliten. Detta beror på att sidan inte är har responsiv design. Under senaste åren har det blivit mer och mer viktigt med en mobilanpassad hemsida. Idag är det i stort sett än självklarhet att du har en responsiv hemsida.
Måste det vara samma innehåll?
Oftast när man skapar en hemsida i exempelvis WordPress så anpassas hela innehållet automatiskt till mobilskärmar. Bilder skalas ner och texterna anpassas i storlek. Detta kan du själv förhandsgranska och justera. Du bör göra detta då det inte alltid ser bra ut, beroende på vilken mall eller inställning du använt.
Jag rekommenderar också att du döljer vissa delar av hemsidan som t ex innehåller mycket text eller som på annat sätt inte är mobilvänligt. Först och främst bör du fokusera på det som är relevant för besökare på sidan. Utfyllnad och sådant som inte är direkt kopplade till budskapet kan med fördel döljas för mobila enheter. I många fall arbetar jag enligt en princip som kallas ”mobile first”. Det vill säga att jag designar den mobila versionen först. Det är oftast enklare att sedan fylla ut så det blir bra även i datorer än att göra tvärtom och få skala bort.
Gå igenom nedan punkter för mobilversion av din hemsida:
- Alla textstorlekar
- Avstånd mellan stycken för att säkerställa att det inte blir för kompakt
- Hur knapparna ser ut med avseende på storlek, text, placering
- Marginaler runt om innehållet. Dessa kan bli rätt märkliga på en mobil skärm och behöver ofta justeras.
Hur påverkar responsiv webbdesign besökarens upplevelse?
För att skapa en positiv upplevelse av din hemsida ska du fokusera på helheten. Vi vet ju oftast inte om våra besökare kommer via mobil eller dator. Därför är det viktigt att säkerställa att hemsidan fungerar bra och att budskapet framgår lika tydligt oavsett. Kundupplevelse handlar ju om helheten, det intryck ditt företag ger. Men också att du visar att du förstår dina kunders behov. Detta måste framgå lika tydligt oavsett hur eller vad besökare ser av ditt företag. Och allt börjar med en hemsida som dina besökare använder!
Responsiv design är inte så svårt att åstadkomma om du arbetar med WordPress eller liknande verktyg. Helt enkelt ser du till att allt innehåll passar för skärmar i olika storlekar. Men det handlar mycket om att göra jobbet och kontrollera hur det ser ut för de olika skärmarna. Ett bra sätt att få koll på upplevelsen och om allt är tydligt och enkelt att förstå är att göra upplevelsetest. Det kan du läsa mer om under mina tjänster, men även under ett av mina tidigare uppdrag, här.