Att prissätta onlinekurser är något som inte alltid är helt självklart. Speciellt inte om det är första kursen som du gör. Jag har själv experimenterat mycket med just prissättningen. En av de första digitala utbildningarna som jag sålde hade ett relativt lågt pris. Men just priset är långt ifrån det enda som påverkar om du faktiskt säljer din kurs eller inte!
Jag kan såklart inte tala om exakt vad du ska ta betalt då det beror på bland annat på bransch, konkurrens och din målgrupps köpkraft.
Men du det finns ett antal faktorer att utgå i från kring hur du kan tänka om prissättning. Och det bästa är att det går att justera priset efter hand. Så var inte rädd för att experimentera och testa dig fram. Att lansera och sälja en helt ny onlinekurs är inte en spikrak väg till succe. Men med uthållighet och lyhördhet för din målgrupp kommer du att lyckas.
Utmaningar när du ska prissätta onlinekurser
Den största utmaningen som jag upplevt och som flera av mina kunder vittnar om, är att hitta en balans mellan nerlagd tid och kursens värde för kursdeltagarna. Att värdesätta din egen tid är viktigt. Men när du skapar en digital kurs första gången så tar det ofta rätt så mycket tid. Därför är det kanske inte rimligt att sätta pris efter den exakta tid du lagt ner.
En annan utmaning är att veta hur du ska ta hänsyn till konkurrenternas erbjudanden. Din kurs har ju något unikt utifrån din kompetens och erfarenhet. Samtidigt ger andras kurser inom ditt område en indikering om vad som faktiskt är rimligt att ta betalt.
Några vanliga misstag
- Underprissättning på grund av osäkerhet
- Överprissättning som leder till bristande försäljning
- Att inte ta hänsyn till alla relevanta faktorer
- Att inte värdesätta din egen tid
3 faktorer som hjälper dig sätt pris på din kurs
Men hur ska du då göra för att hitta en prislapp som är både attraktiv och ger dig lönsamhet? Här ger jag de 5 viktigaste nycklarna till att lyckas:
1) Utgå från kostnader i samband med skapandet av din onlinekurs:
- Beräkna hur lång tid det tar dig att skapa din kurs, ta detta gånger ditt timpris
- Hur mycket betalar du för plattformen?
2) Jämför:
- Hur ser konkurrensen ut – vad tar de betalt? Vad är unikt för din kurs som inte konkurrenterna erbjuder?
- Hur köpstark är din målgrupp?
- Vad skulle motsvarande resultat som kursen ger kosta 1:1 med dig? Betalar kunder det idag?
3) Mål:
- Hur många kurser har du som mål att sälja?
När du har koll på de tre områdena ovan kan du dela dina kostnader med antalet kurser du har som mål att sälja. Men efter det kan du behöva justera ner något
utifrån vad du får fram i dina jämförelser.
Sammanfattning prissätta onlinekurser
Det finns inte ett facit till rätt prissättning. Utgår du från ovan punkter så får du dock en bra indikation på var du bör ligga. Det absolut viktigaste är ju att din målgrupp är beredda att betala för det resultat som din onlinekurs ger dem. Och som jag skrev inledningsvis VÅGA TESTA dig fram. Lycka till!
För dig som vill ha mer inspiration och tips om onlinekurser, kika in på min Youtubekanal Webbkursguiden >>