Google vill att ditt innehåll håller hög kvalitet och uppdateras ofta. Detta behöver vara en del av ditt kontinuerliga arbete med SEO (sökmotoroptimering), men påverkar även dina besökares upplevelse på din hemsida. Innehållet är alltså en viktig spelare för att du ska få besökare till din hemsida men även för att hålla dem kvar och väcka intresse för ditt företag.
Content is king – därför ska du fokusera på innehåll i form av text
Jag har skrivit i tidigare inlägg om olika aspekter som är viktiga att tänka på kopplat till SEO. Bland annat är page speed, mobilanpassning och sökord sådana aspekter. Men oavsett allt detta så är det fortfarande så att innehållet är väldigt viktigt. Det är lätt att fastna i alla tekniska aspekter samt i detaljer kring optimering. Kanske känner du att du gjort många bra åtgärder och tänker inte på att det framförallt är viktigt med ett värdefullt innehåll. Detta är en viktig del av din hemsidas helhetsupplevelse.
Kontinuerligt nytt innehåll – bra för marknadsföring och SEO
För att din hemsida ska vara relevant, både för sökmotorer och för besökare behöver innehållet också vara det. Att du skriver inlägg på bloggen eller uppdaterar dina sidors texter är ett bra sätt att visa att din hemsida är levande och framförallt aktuell. Många hemsidor har inte något som helst nytt textinnehåll, vilket indikerar att den kanske inte är i bruk. Dessa sidor brukar sjunka till sämre placering i sökresultaten.
Jag vill även trycka på vikten av bra och värdefulla texter för din marknadsförings skull. Ge värde till dina besökare, se till att text du skriver är relevant för dem. Detta kan handla om att du hjälper dem förstå mer om sin situation. Dessutom kanske tips på hur de kan utvecklas, komma vidare eller lösa något problem. Många känner att det kan vara för mycket text på en del hemsidor. Men minst 300 ord är en riktlinje för bland annat SEO. Ett tips är att du använder flera rubriker, inte så långa stycken. Lägg in bilder och gärna punktlistor. Då kan dina läsare snabbt skapa sig en uppfattning om vad sidan handlar om och besluta om de vill läsa mer.
Fokusera på språket!
Det är viktigt att tänka på att din texter är språkligt korrekta, det finns även här ett antal saker som påverkar sökmotoroptimeringen. Samt att det såklart är bra med en lättläst och tilltalande text för dina besökare Bland annat:
- stavning
- grammatik
- övergångsord i efterföljande meningar (dessutom, först, därefter, under tiden)
- ett aktivt tilltal
Sammanfattning
Bra textinnehåll som är välskrivet ger positiva effekter både på hur du rankas av sökmotorer och dina besökares upplevelse. När din hemsida är färdig och du gjort den grundläggande SEOn: prioritera nytt innehåll kontinuerligt. Det måste inte vara varje dag eller vecka. Men skriv och publicera regelbundet så kommer du att se resultat på sikt!