Hemsida till småföretag skiljer sig en del mot hemsidor till större företag. Oftast behövs inte lika omfattande innehåll eller samma komplexitet.
Är du småföretagare och vill ha en hemsida, men samtidigt har du inte en jättestor budget? Kanske är du en av många som valt att försöka själva. Detta det brukar oftast bli helt ok och fungera under de första åren. Min erfarenhet är att många som haft sitt företag ett tag börjar inse att de vill få ut mer av sin hemsida. Oftast är det då det blir läge att ta hjälp.
Det första du behöver göra är att fundera på vad målet är med ditt företags webbsida. Om du endast vill ha information om ditt företag eller skriva blogg så behöver du oftast inte mer än det du själv kan fixa. Däremot om behovet är större, t ex att detta är en del av din marknadsföring. Eller att du vill ha bokningar, sälja eller skapa leads. Då är det kanske läge att ta hjälp med designen.
Fördelar med att låta ett proffs designa din hemsida
För det första, det går mycket fortare att få sidan klar. På 2-4 veckor kan du ha en enkel men färdig hemsida till ditt företag. Många småföretag har inte samma behov av komplexa lösningar med många undersidor. Detta gör såklart också att kostnaden inte heller behöver dra iväg.
En professionell webbdesigner har också kunskapen som krävs för att det ska bli en användarvänlig sida. Detta är det allra viktigaste eftersom dina besökare snabbt ska kunna hitta det de söker. Många har idag inte tålamod att leta, scrolla för mycket eller vänta på en att sidan ska visas. Då söker man vidare och du tappar en potentiell kund.
Vad påverkar kostnaden för en hemsida till småföretag?
Det finns ett antal saker som påverkar priset. Oftast är det omfattningen på innehållet, men här är en lista med de vanligaste sakerna:
- Designen – ju fler krav du har på att anpassa designen, desto högre kostnad
- Produkter – en webbshop kostar mer att sätta upp då det blir betydligt mer innehåll på sidan
- Antalet sidor – de flesta mindre företag behöver inte mer än ca 5 sidor, ju fler sidor desto dyrare blir det
- Hjälp med bilder och text – har du inte eget innehåll så blir även det en merkostnad
- Varumärkesfärger och logotyp – ingår inte i priset för design av hemsidan
- SEO – sökmotoroptimering är en tjänst som skapar förutsättningar för att du ska få besökare via sökmotorer som Google. Detta ingår inte som standard
Några exempel på priser om du tar min hjälp:
- En enkel hemsida med fem sidor, standarddesign och där du levererar allt innehåll kostar mellan 10000-20000 kr.
- En webbshop med fem sidor plus själva shoppen kostar 20000-40000 kr, här påverkar antalet produkter priset.
- SEO-analys och optimering av hela sidan kostar 10000-20000 kr.
Är du småföretagare och vill ha en professionell hemsida så behöver det med andra ord inte bli så dyrt. Du kan såklart betala nästan hur mycket som helst. Men här ovan har du några tumregler så att du själv kan avgöra om kostnaden är rimlig. Hemsidan är en investering och även en viktig del av ditt företags ansikte utåt. Du vet aldrig var dina potentiella kunder ”träffar på” ditt företag första gången. Som ordspråket säger ”Du har ingen andra chans att skapa det första intrycket”.
Få en kostnadsfri översyn av ditt företags behov
Behöver du hjälp med webbdesign? Jag inleder alla samarbeten med en kostnadsfri behovsgenomgång. Om du redan har en hemsida eller har behov av en ny, boka en tid med mig så kikar vi på hur jag kan hjälpa dig och vad det skulle kunna kosta.