Skapa en hemsida -både enkelt och svårt!
Idag kan nästan alla skapa egen hemsida. Det finns många färdiga mallar i till exempel WordPress, då är det rätt enkelt att designa webbsida som är bra. Detta är dessutom en gratis hemsidebyggare, vilket passar många nya företagare.
En fördel är att de flesta mallar kan anpassas en hel del och det går att få till sidan i stort sett som man själv önskar. Det som kan vara svårt om man anpassar för mycket är att få hemsidan användarvänlig. Men för dig som vill bygga en hemsida är mitt tips, att konsultera en professionell webbdesigner om grunderna. Hemsidan är ju ändå en viktig resurs i ditt företag och det är inte roligt om ingen besöker den eller den inte ger några förfrågningar!
I de flesta hemsideprogram idag är det bara att börja bygga, det är ofta enkelt att använda dem. Du bygger sidans innehåll med olika dra och släpp sektioner. Det som brukar visa sig påverka hur hemsidan sedan fungerar är strukturen och hur bra du har planerat innan.
Här kommer 5 tips som du kan tänka på för att komma igång och skapa din hemsida så att den är användarvänlig för dina besökare.
Kom igång – 5 tips hur du hjälper dina besökare
Här kommer några grundläggande hemsida design tips för dig som vill skapa din egen site. Först och främst är det viktigt att tänka på hur den övergripande designen fungerar för dina besökare. Hittar de det som de söker? Är det enkelt att förstå vad du erbjuder? Läsbarheten är en annan viktig aspekt för att det ska vara enkelt att använda din hemsida.
1) Ledtrådar och ”skyltar”
Om du befinner dig i en ny stad så är det bra med tydliga skyltar vad gator heter, det är också bra att skyltningen vid t ex övergångsställen är tydliga. Detsamma gäller på en hemsida.
Här är några saker att tänka på om något t ex går att klicka på:
- Var tydlig med att det faktiskt är så. Du kan visa att något är klickbart med en avvikande färg eller en knapp.
- Tänk på att texten på länkar och knappar ska vara så tydlig som möjligt så man förstår var man hamnar när man klickar. En knapp med texten ”klicka här” säger inte så mycket. Men om det står ”boka ett digitalt möte” så förstår besökaren vad knappen är till för.
- En text med din e postadress bör du med fördel länka till din mail.
2) Konventioner
Det finns ett antal konventioner för hemsidor, dessa underlättar för besökaren då hen förstår hur sidan är uppbyggd utifrån hur andra webbsidor är uppbyggda:
- Att loggan är klickbar och leder till startsidan. Dessutom återfinns loggan oftast högst upp på sidan.
- Länkar byter färg när du för pekaren över, detta är även bra som ledtråd.
- Hamburgerikonen (de tre strecken som blir en meny) används för mobiltelefoner
- Huvudmeny antingen högt upp på sidan eller till vänster
- Har du en sida för e handel så är t ex varukorg uppe till höger och ett visst flöde vid köp vedertaget.
3) Rubriker
Rubrikerna ska ge besökaren en tydlig hint om vad sidan handlar om. Man läser oftast rubrikerna bland det första man gör. Fångar inte de besökarens intresse så stannar hen troligen inte kvar och läser mer.
4) Stöd för att ”scanna innehållet”
De flesta besökarna på din hemsida läser inte allt du skrivit. Här spelar rubrikerna in, även bilder, bildtexter, text på knappar, länkar. När man scannar så gör man egentligen en snabb överflygning av innehållet på den sida man ser. Verkar det intressant är det möjligt att besökaren stannar kvar lite längre.
5) Kombinera färger utifrån läsbarheten
I den färgskala du har för ditt varumärke finns det ofta färger som står i kontrast till varandra. Dessa är bra att kombinera om du vill ha en bakgrundsfärg på din hemsida. Text behöver kunna gå att läsa. Sidor jag sett med låg kontrast mellan bakgrund och text är mycket svårlästa. Tänk också på textens storlek, framförallt på mobiltelefonen. Man ska inte behöva förstora texten för att kunna läsa.
Här är en föreläsning som jag hade om användarupplevelse och SEO. Med fyra superkonkreta tips för din hemsida!
Sammanfattning
Det är som jag nämnde i början inte så svårt att skapa en webbsida. Men det är svårare att göra den användbar och få dina målkunder att stanna kvar för att läsa det du skrivit. Det handlar dels om det jag här beskrivit, men det har såklart också en hel del att göra med hur du förmedlar ditt budskap, vilken helhetsupplevelse som hemsidan ger. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om detta: Egen hemsida – hur upplevs den av dina besökare?
Om du vill göra din egen hemsida (webbsida) har du nu fått lite saker att tänka på innan du sätter igång. Det är viktigt med en bra grund innan du börjar. Men -gör det enkelt för dig och börja med de mest grundläggande sidorna och funktionerna.
Vill du hjälp att komma igång eller med att gå igenom din färdiga hemsida? Börja då med att boka in en kostnadsfri behovsgenomgång nedan, så att jag kan lära känna dig lite mer och få en bild av vad du önskar få ut av din hemsida.
När jag levererar webbdesign så utgår jag alltid från ditt företag, din målgrupp och de behov som finns.