Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av Googles webbanalystjänst, som lanserades 2020. Det är efterträdaren till den tidigare versionen, Universal Analytics (UA). Denna kommer att försvinna helt i juli, man kommer kunna hämta data under en period efteråt. Men det bästa är ju att redan nu installera GA4 om du inte redan gjort detta.
Det finns några riktigt bra fördelar med nya analytics och för dig som har en hemsida kan det vara bra att känna till dessa. I det här blogginlägget går jag igenom tre av fördelarna för dig – fokus på besökares beteenden & händelser på webbplatsen, integration med Google Ads samt förbättrad maskininlärning.
1) Användarbeteende och konvertering – större fokus på användarupplevelsen
En av de största förändringarna i Google Analytics 4 är övergången från fokus på sessioner och sidvisningar till fokus på händelser och användarbeteende. Detta innebär att du kan spåra och analysera de åtgärder som besökare gör på sin webbplats utöver bara sidvisningar. Det här underlättar verkligen för dig när du vill förbättra din hemsidas användarupplevelse. Med andra ord mycket enklare för dig att förstå hur besökare interagerar med din webbplats och identifiera områden för förbättring. Du har även stora möjligheter att skräddarsy rapporter med det du själv vill följa upp.
För att följa upp olika beteenden på din hemsida kan du skapa olika målgrupper. Du kan t ex se om besökare ofta lämnar sin varukorg utan att checka ut. Då har du möjlighet att undersöka vad det beror på och göra förbättringar som ökar konverteringsgraden.
Det här är något som jag tycker är väldigt bra, då användarupplevelsen är avgörande för konvertering på hemsidan.
2) Integration med Google Ads
En annan mycket bra funktion i Google Analytics 4 är integration med Google Ads. Detta gör det möjligt för dig att spåra och analysera hur dina Google Ads-kampanjer presterar, direkt i Google Analytics.
Genom att integrera Google Ads med GA 4 kan du se vilka annonser som driver mest trafik, klick och konverteringar. Denna funktion gör det enklare för dig att optimera dina annonskampanjer och identifiera vilka annonser som leder till flest konverteringar.
Dessutom kan du se hur dina annonskampanjer påverkar användarbeteendet. Både efter att de klickat på dina annonser men även för att se om besökare utför några åtgärder på din webbplats. Exempelvis gör ett köp, fyller i ett formulär eller anmäler sig till ditt nyhetsbrev.
Genom att analysen av dessa data kan du optimera dina annonskampanjer för bättre resultat.
3) Förbättrad maskininlärning
Google Analytics 4 inkluderar förbättrad maskininlärning, som kan hjälpa dig att bättre förstå användarbeteende och se mönster. Till exempel:
- Identifiera besökare som är benägna att göra ett köp
- Ge insikter om hur du bättre kan rikta in dig på dessa användare. Du får mer detaljerade insikter i dina besökares beteende och preferenser
Maskininlärningen kan hjälpa dig att fatta bättre beslut baserade på den data som finns. Bland annat att förutsäga vilka produkter eller tjänster som sannolikt kommer att sälja bättre. Du kan då optimera din hemsida för dessa produkter. Genom att göra detta kan du öka din hemsidas resultat.
Sammanfattning tre fördelar med Google Analytics 4
Genom att använda nya Google Analytics kan du få insikter bortom besöksstatistik och stöd för att optimera din webbplats till bättre resultat.
Sammanfattningsvis erbjuder Google Analytics 4 en mängd fördelar som gör det till ett ovärderligt verktyg för dig som vill förbättra din webbsite. Detta verktyg kan hjälpa dig att förstå hur dina användare beter sig på hemsidan, identifiera möjligheter för förbättring och göra optimering för att öka konverteringar och intäkter. Med alla nya funktioner kan du ta din hemsida till nästa nivå och se till att du håller dig i framkant gentemot konkurrenterna.
Kom igång direkt, boka en första gratis genomgång med mig så kikar vi på vad du vill kunna mäta!
Här kan du läsa mer om mig, tidigare uppdrag och de tjänster jag erbjuder inom webbdesign >>