Kundresan går via din hemsida

Kundresan börjar med en dröm, ett behov, en tanke Kundresan i sin helhet börjar oftast med att vi har en tanke, en dröm, en utmaning eller behov. I nästa steg ger vi oss ut och letar efter något som kan hjälpa oss. Det kan vara genom tjänster, produkter eller olika upplevelser. Det nästan första vi möter av företag online är deras hemsida och sociala medier. En viktig aspekt att tänka på är att det tar endast några sekunder att avgöra […]

Kundresan går via din hemsida Read More »

Designa användarupplevelser -en balansgång

Designa användarupplevelser, visuellt och användbart Att designa användarupplevelser handlar mycket om en balansgång. Och om att känna sin målgrupp. Användaruppleveser är ju något som uppstår när man använder något. Begreppet avser primärt digitala produkter och tjänster som exempelvis hemsidor, appar, system, e-handelssiter. Grunder att tänka på vid webbdesign Det är svårt att säga vad som “alltid” fungerar men det finns vissa hygienfaktorer att tänka på om man till exempel ska designa en hemsida. Det handlar främst om hur man gör

Designa användarupplevelser -en balansgång Read More »

Lära känna dina användare och skapa förtroende

Varför ska du lära känna dina användare? Att lära känna dina användare är en viktig grund för en användbar hemsida eller app. Användbar och som dessutom genererar interaktioner och i förlängningen nya kunder. Det är viktigt att du hjälper dina besökare hitta det de söker. När man besöker en hemsida undrar man som användare ofta saker som: Vad erbjuds här? Kan jag få hjälp med detta? Hur ska beställer jag? Vem kan jag fråga om hjälp? Förstå dina användare Om

Lära känna dina användare och skapa förtroende Read More »

Grafisk design till din blogg eller Instagram

I mitt jobb som digital designer är min styrka inte det grafiska främst, även om jag jobbar med det också. Jag arbetar dock främst mest med användare, behov och interaktion. I min marknadsföring och på min hemsida har jag såklart även stor nytta av visuellt tilltalande bilder. Syftet är att skapa en känsla som förstärker det jag gör och den jag är. För att kunna skapa den mängd bilder jag behöver till blogg, hemsida, Instagram och Facebook använder jag ett

Grafisk design till din blogg eller Instagram Read More »

User research -undersök målgruppens behov

USER RESEARCH – UNDERSÖK MÅLGRUPPENS BEHOV  User research eller undersökning av målgruppens behov handlar konkret om att lära känna dina målkunder. Med andra ord att skapa förståelse för deras önskemål, utmaningar och den situation de befinner sig i. Detta är utgångspunkten för att kunna visualisera en användarresa eller kundresa. Skillnaden mellan dessa två begrepp är att kundresan är mer omfattande och inkluderar aktiviteter som inte sker online via hemsidan t ex.  Nedan beskriver jag ett exempel från mitt projekt Potter

User research -undersök målgruppens behov Read More »

Snabba Prototyper: del 5 av begreppsskolan

Snabba prototyper för att visualisera och testa Snabba prototyper kan användas för många syften. De kan vara digitala och se ut som en färdig produkt. Men de kan även vara handritade på papper eller byggda i lego. Ett syfte med att göra snabba prototyper kan vara att kunna testa igenom er idé eller produkt. I ett tidigare inlägg skrev jag om snabba enkla prototyper som är ett superbra sätt att snabbt testa idéer, flöden osv. Med digitala prototyper kan du testa

Snabba Prototyper: del 5 av begreppsskolan Read More »

Design thinking – en metod för dig att bli mer innovativ

Design thinking -ett sätt att angripa komplexa problem Design thinking är ett begrepp som du säkert har hört eller läst någonstans. Men du kanske inte är helt insatt i vad det innebär eller vilken nytta din verksamhet kan ha av att tillämpa det. Vad är det som gör att människor använder en ny produkt eller tjänst? Är det att den består av den senaste tekniken? Kanske att den är snyggt förpackad? Detta är ofta aspekter som kan påverka, men oftast

Design thinking – en metod för dig att bli mer innovativ Read More »

design thinking

Innovation: del 3 av begreppsskolan

Innovation -vad är det? “Vad är innovation?” är en vanlig fråga jag får när jag använder begreppet innovation. Både privat och i jobbet. När det inträffar vänder jag ofta frågan tillbaka till avsändaren och säger “vad är innovation för dig?” Definitition Självklart finns det svar att hitta inom forskning och det finns även en ISO standard för innovationsledning där man definierar begreppet så här: “A new or changed entity, realizing or redestributing value” Med andra ord handlar det, enligt min

Innovation: del 3 av begreppsskolan Read More »

Rulla till toppen