Lära känna dina användare och skapa förtroende

Varför ska du lära känna dina användare? Att lära känna dina användare är en viktig grund för en användbar hemsida eller app. Användbar och som dessutom genererar interaktioner och i förlängningen nya kunder. Det är viktigt att du hjälper dina besökare hitta det de söker. När man besöker en hemsida undrar man som användare ofta saker som: Vad erbjuds här? Kan jag få hjälp med detta? Hur ska beställer jag? Vem kan jag fråga om hjälp? Förstå dina användare Om […]

Lära känna dina användare och skapa förtroende Read More »

Grafisk design till din blogg eller Instagram

I mitt jobb som digital designer är min styrka inte det grafiska främst, även om jag jobbar med det också. Jag arbetar dock främst mest med användare, behov och interaktion. I min marknadsföring och på min hemsida har jag såklart även stor nytta av visuellt tilltalande bilder. Syftet är att skapa en känsla som förstärker det jag gör och den jag är. För att kunna skapa den mängd bilder jag behöver till blogg, hemsida, Instagram och Facebook använder jag ett

Grafisk design till din blogg eller Instagram Read More »

User research -undersök målgruppens behov

USER RESEARCH – UNDERSÖK MÅLGRUPPENS BEHOV  User research eller undersökning av målgruppens behov handlar konkret om att lära känna dina målkunder. Med andra ord att skapa förståelse för deras önskemål, utmaningar och den situation de befinner sig i. Detta är utgångspunkten för att kunna visualisera en användarresa eller kundresa. Skillnaden mellan dessa två begrepp är att kundresan är mer omfattande och inkluderar aktiviteter som inte sker online via hemsidan t ex.  Nedan beskriver jag ett exempel från mitt projekt Potter

User research -undersök målgruppens behov Read More »

Snabba Prototyper: del 5 av begreppsskolan

Snabba prototyper för att visualisera och testa Snabba prototyper kan användas för många syften. De kan vara digitala och se ut som en färdig produkt. Men de kan även vara handritade på papper eller byggda i lego. Ett syfte med att göra snabba prototyper kan vara att kunna testa igenom er idé eller produkt. I ett tidigare inlägg skrev jag om snabba enkla prototyper som är ett superbra sätt att snabbt testa idéer, flöden osv. Med digitala prototyper kan du testa

Snabba Prototyper: del 5 av begreppsskolan Read More »

Design thinking – en metod för dig att bli mer innovativ

Design thinking -ett sätt att angripa komplexa problem Design thinking är ett begrepp som du säkert har hört eller läst någonstans. Men du kanske inte är helt insatt i vad det innebär eller vilken nytta din verksamhet kan ha av att tillämpa det. Vad är det som gör att människor använder en ny produkt eller tjänst? Är det att den består av den senaste tekniken? Kanske att den är snyggt förpackad? Detta är ofta aspekter som kan påverka, men oftast

Design thinking – en metod för dig att bli mer innovativ Read More »

design thinking

Innovation: del 3 av begreppsskolan

Innovation -vad är det? “Vad är innovation?” är en vanlig fråga jag får när jag använder begreppet innovation. Både privat och i jobbet. När det inträffar vänder jag ofta frågan tillbaka till avsändaren och säger “vad är innovation för dig?” Definitition Självklart finns det svar att hitta inom forskning och det finns även en ISO standard för innovationsledning där man definierar begreppet så här: “A new or changed entity, realizing or redestributing value” Med andra ord handlar det, enligt min

Innovation: del 3 av begreppsskolan Read More »

Del 2 begreppsskolan: digitalisering

Andra delen av begreppsskolan: digitalisering Välkomna till andra delen av begreppsskolan: digitalisering! Ordet används i många sammanhang idag. Samtidigt är det många som undrar vad digitalisering innebär. I det här inlägget kommer jag att försöka förklara begreppet och ge en uppfattning om vilken nytta det kan bidra med för din verksamhet. Digitalisering -betydelse Digitalisering är en process där man ersätter något manuellt eller analogt med en digital motsvarighet. Exempel: E-post istället för brev Videomöten istället för fysiska möten Budget i

Del 2 begreppsskolan: digitalisering Read More »

Begreppsskolan -ett nytt koncept på bloggen

Begreppsskola -hjälper dig hålla koll Begreppsskolan är ett koncept som syftar till att ge dig mer koll på begrepp som far runt bland annat på LinkedIn och inom företag. Fokus kommer att ligga på begrepp inom den digitala världen, internet, applikationer och utveckling. Undrar du också vad begrepp som Innovation, GDPR, digitalisering, chatbot osv betyder? Men kanske också vad du skulle kunna ha för nytta av det? Den tekniska utvecklingen går fort idag. Och för många uppstår kopplat till detta

Begreppsskolan -ett nytt koncept på bloggen Read More »

Rulla till toppen